"Vänthallen" som ingen använder – trots vinter och kyla

Turerna runt en ny vänthall vid stationen i Märsta har varit många. Men det finns redan en vänthall, ja till och med två, men den ena beskrivs som "skrattretande liten" – och den andra är det få som har upptäckt.

Väntrummet som öppnar först vid 10.

Väntrummet som öppnar först vid 10.

Foto: Maria Jansson

Sigtuna2022-11-26 05:00

Vintern är här och vid stationen i Märsta frågar sig frusna resenärer – återigen – var den där vänthallen är.

– Snart har vi 300 pers som står här och trampar och väntar, säger Carola på Pressbyrån i stationshuset i Märsta sammanbitet och rensar snabbt vid kaffetermosen.

Genom butiken rinner en strid ström av pendlare som i sista stund, innan de kliver på tåget, ska hinna köpa något på vägen. Här är det varmt och skönt, utanför blåser det kallt. Många frågar sig vad som egentligen hände med den utlovade väntsalen.

undefined
Väntrummet som öppnar först vid 10.

För några planer på att bygga en ny och större vänthall i Märsta finns inte, varken från kommunens, Trafikverkets eller SL:s sida. Alla tidigare planer på att bygga om hela stationsområdet har ställts in, i och med att regeringen för ett år sedan inte gick in med pengar till projektet.

– Vi har gjort det vi lovat. Vi har byggt ut vänthallen vid spärrarna. Det var i våras, säger SL:s pressekreterare Claes Keisu.

Han syftar på den bänk med tre sittplatser som numera står innanför spärrarna till pendeltågen. När huset byggdes om i våras blev ytan här några kvadratmeter större. De som ska med ett tåg kan ju kliva på så snart det står inne, menar han.

"Kommunen och Trafikverket tittar nu på möjliga förbättringsåtgärder som eventuellt kan genomföras och finansieras utanför den nationella infrastrukturplanen", skriver Mats Weibull (M) i ett mejl. 

Men det finns faktiskt ytterligare en väntsal vid stationen. Den ligger i det gamla stationshuset som ägs och förvaltas av Sigtuna kommun. Det är ett rum med en golvyta på knappt åtta kvadratmeter, med väggfasta bänkar, och det ligger innanför dörren till Stationsgrillen, tidigare kallad Jerusalem kebab.

På skylten ut mot perrongen står "Väntsal". Men när UNT frågar de pendlare som passerar förbi är det få som sett skylten eller använder rummet.

undefined
”Det är jättedåligt. Så snart det är förseningar står alla här och fryser”, säger Stefan Nordström om situationen med väntsalar.

– Det är flera vintrar man har stått här och frusit nu. De har pratat så länge om att bygga och sedan skyller de på varann, säger Stefan Nordström. 

Han blir lite överraskad när vi frågar om vänthallen i stationshuset intill, men tycker att den ser så liten ut att han inte ens skulle överväga att gå in i den. Och han tycker att den i SL:s stationshus är "skrattretande" liten.

– Så snart ett tåg är försenat så står folk här och fryser, säger han.

De som jobbar i restaurangen innanför väntsalen ser ibland någon sitta i väntrummet, men det är desto fler som vill använda deras toalett. De är enligt hyresavtalet tvungna att ta hand om väntsalen, hålla i ordning och göra rent, och eftersom de öppnar klockan tio på förmiddagen, så är det då väntsalen också öppnas. 

– Att ta hand om väntsalen har funnits med som en av förutsättningarna för det hyreskontraktet. Den är främst för SJ:s resenärer, säger Annica Nilsson, förvaltare på Sigtuna kommun som inte visste att väntsalen öppnar först vid tio.

– Öppettiderna finns inte reglerat i hyresavtalet.

undefined
Ibland hittar någon till vänthallen.

– Än så länge är det inget problem att folk stannar här och väntar, säger Kiruba Gnanapragasan, som är ny ägare till Pressbyrån i stationshuset. 

Men han tycker ändå att det borde finnas ett intresse från kommunen att ordna en väntsal.

undefined
Kiruba Gnanapragasan, ny ägare till Pressbyrån, dit pendlarna vallfärdar i vintertid.

– Det är ändå deras invånare det handlar om.

Men betyder inte det här att det blir bättre business för Pressbyrån?

– Ja, det kanske stämmer. Det har jag inte tänkt på, säger han och skrattar.

Vänthall Märsta

1866 Statsbanan Stockholm-Uppsala öppnas.

1914 Stationshuset uppförs.

Början av 80-talet – SL:s stationshus byggs.

2000 Stationshuset brinner.

2011 Ombyggnad, vänthall blir kafé.

2014 Stationen stor valfråga. (M) och (S) lovar ombyggnad.

2017 Överenskommelse Trafikverket, Sigtuna kommun och SL om att bygga om stationsområdet, om staten anslår medel.

2018 Märsta ingår i nationella trafikplanen. Regeringen beslutar att inte anslå medel.

2022 SL bygger ut spärrar m.m.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!