Sedan pandemin började har i snitt bara 10–15 procent av flygtrafiken varit igång på Arlanda. Och sedan slutet av oktober har läget försämrats ytterligare. Swedavia kämpar nu för att behålla flygplatsens utbud av butiker och restauranger.
– Det är ett tufft läge för oss alla. Hela flygplatsens ekosystem är drabbat, även Swedavia som inte är skattefinansierat utan helt beroende av intäkterna från flygplatsverksamheten, säger Robert Pletzin, presschef på flygplatsoperatören.
Förutom flygbolagen, påverkas även alla de hotell, restauranger och alla andra företag som har kopplingar till flygnäringen. Före pandemin var Arlanda ett av Sveriges största arbetsområden med 600 företag och totalt 20 000 anställda.
Fick ni inte en återhämtning i somras?
– Jo, framförallt fritidsresandet kom tillbaka när restriktioner lättade och länder öppnade upp. Vi har också utökat serviceutbudet.
Men efter sommaren har återhämtningen stannat av totalt.
– Tvärtom ser vi nu en försämring, framförallt under de senaste veckorna. Flygresandet påverkas ju både av restriktioner och råd som införs i Sverige men också i andra länder.
UNT har rapporterat om flygcateringföretaget Gate gourmet och striden med fackförbundet Transport. Många andra företag har under den här tiden också tvingats att säga upp personal, även om det skett under mer ordnade former.
SAS har exempelvis sagt upp hela 5 000 under pandemin och kanske behöver säga upp fler, och Swedavia säger upp flertalet av de 800 personer som tidigare varslades. Fler stora företag som sagt upp mer än hälften av personalen är Sodexo som sköter flygplansstädning, Avarn som sköter säkerhetskontrollerna och Aviator som har hand om incheckningar, lastar bagage med mera. Sammanlagt har tusentals personer på Arlanda förlorat sina jobb under pandemin.
– De enda som verkar ha klarat sig någorlunda är flygmekanikerna eftersom flygplanen måste servas regelbundet även om de står på marken, säger en av dem tidningen talat med.
Bland de drabbade finns också HMSHost som driver restauranger och caféer på flygplatsen. I somras återöppnade de fem av sina tio restauranger. Men nu har de återigen stängt alla utom Max i terminal 5, Taste of Scandinavia och Wayne’s Coffee.
– Situationen både i Sverige och världen påverkar oss, och vår bransch, väldigt hårt. Tyvärr har vi trots permitteringar tvingats säga upp alldeles för många fantastiska medarbetare, som vi hoppas kunna välkomna tillbaka i framtiden, säger HMSHost svenska hr-chef, Emelie Bäckvall.
Klarar ni att ha kvar alla restauranger på Arlanda?
– De nya restriktionerna påverkar vår bransch mycket. Från 1 december har vi förändrat våra öppettider på de tre öppna enheterna. Under kommande veckor får vi utvärdera och avgöra om vi behöver göra mer förändringar eller om de vi nu genomfört räcker, svarar Emelie Bäckvall.
Swedavia, som är hyresvärd åt alla kontor, restauranger och butiker i området, samlade i ett tidigt skede all trafik och kringservice till terminal 5 och Sky city.
Vad kan ni göra mer för hyresgästerna?
– I pandemins start införde vi olika hyreslättnader som vi förlängt och utökat. Vi tittar nu på hur fortsatta åtgärder som underlättar för hyresgästerna kan se ut, men hoppas förstås att våra resenärer i förlängningen kommer tillbaka. Vårt mål är att bibehålla vår gemensamma affär och det utbud som finns på Arlanda, säger Robert Pletzin.