Tungt bagage fall för myndighet
Bagagepersonalen på Arlanda är inte nöjda med hur hanteringen av tungt bagage fungerar.
Hanteringen med tungt bagage måste bli bättre, anser lastarna på Arlanda.
Foto: Rolf Hamilton
Tungt bagage över 20 kilo ska vara märkt med en orange markering. Problemet är att det slarvas med det. Skyddsombud som UNT varit i kontakt med talar om att risken för arbetsskador ökar när personalen rycker tag i väskor och överraskas av att de inte går att flytta ur fläcken. Facket hävdar att det finns flera arbetsskaderapporter som styrker problemen med att incheckningspersonal inte vill ta diskussionen med tungt bagage med kunden, eller helt enkelt inte hinner sätta på rätt markering.
Enligt Civila flygpersonalens fackförening som representerar drygt 400 medlemmar är det viktigt att arbetsgivaren gör något åt problemet, särskilt med tanke på ändrade regler i sjukförsäkringslagen som enligt facket gör det enklare för arbetsgivaren att göra sig av med anställda som inte klarar av att utföra sina arbetsuppgifter.
Arbetsgivaren har informerats om problemen med den tunga bagagehanteringen, men man delar inte fackets uppfattning att det gjorts för lite: "Arbetsgivaren anser att man på ett aktivt sätt med hjälp av dem som är experter på området, fört detta arbete framåt", står det i ett brev från arbetsgivaren till CFF avd 46 klubb 2. Bland annat har krav ställts på att ett speciellt varningssystem ska finnas på alla vågar som uppmärksammar vikter över 20 kilo. Varningssystemet ska finnas på plats vid årsskiftet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!