På Arlanda har ett strömavbrott gett problem med incheckningssystemet på Terminal 5 sedan 11.40 i dag.
Strömavbrottet påverkar främst SAS-resenärer.
– SAS-resenärer har inte kunnat checkas in och de omhändertas och fördelas nu på andras incheckningsdeskar, säger Ellen Laurin, pressansvarig för Swedavia.
Det kan tillfälligt bli längre köer på grund av att personer slussas om vid incheckningen.
Det tekniska problemet har även påverkat bagagesorteringen vilket gjort att man varit tvungen att sortera bagaget manuellt.
– Bagaget hamnar på fel plats i sorteringshallen och sorteringen drar ut på tiden. Vi har varit tvungna att skicka iväg människor i plan utan bagage för att det inte ska bli ännu mer förseningar i trafiken, säger Karin Nyman kommunikationsdirektör på SAS.
Strömavbrottet ska nu vara löst men det tar tid att komma ikapp med framför allt bagagesorteringen. På SAS jobbar man nu så fort man kan för att hitta alla möjliga lösningar för att få iväg bagaget som blivit frånåkt, ofta med nästa flyg, berättar Karin Nyman.
– Incheckningen har fungerat ganska bra men bagaget har det gått sämre med. Lägger man på det köerna i säkerhetskontrollen har det varit en väldigt besvärlig resdag på Arlanda idag.