Som en av få kommuner i landet – kanske den enda – har Sigtuna kommun snart skolbibliotek på alla 16 grundskolor och 30 förskolor. Utbyggnaden började 2019 och på bland andra Saturnus förskola älskar barnen sitt biblioteksrum. Här kan de bläddra i favoritböcker, sitta och lyssna när deras pedagog läser, spela rollspel med sagor som utgångspunkt, eller spela spel där de lär sig att använda olika ord.
Det första barnen gör när de får komma in i rummet är att gå fram till böckerna.
– Vi tycker om att vara här, säger Diana, 5 år, som gillar böckerna om Pelle Svanslös.
Men även faktaböcker och böcker som visar olikheter finns bland deras favoriter. De tar fnissande fram en bok som heter ”Rumpor i badhuset”, där barnen får lära sig att alla ser olika ut.
Eva Söderberg, pedagogista (vidareutbildad förskollärare) och projektledare för förskolebiblioteken, säger att forskning visar att ju mer barnen lyssnar på böcker eller läser, desto större blir deras ordförråd.
– Att läsa för ett barn bara tio minuter om dagen kan göra enorm skillnad. Det kan betyda att ett förskolebarn kommer in i skolan med kanske 7 000 ord, i stället för med bara 2 000 ord. Det betyder mycket för inlärningen. Barn med stort ordförråd får bättre förutsättningar att klara skolan, säger Eva Söderberg.
Förskolorna har också tillgång till ett digitalt bibliotek där det går att få böcker översatta till olika språk.
– Eftersom vi har barn med många olika modersmål kan vi läsa en bok på svenska här på förskolan och sedan kan vi låna ut samma bok på ett annat språk som familjen kan läsa hemma, säger förskollärare Maria Akdemir Kuluman, läsombud på Saturnus förskola.
Ute i förskolans hall finns också böcker så att föräldrar och barn lätt kan låna, vilket många gör varje vecka.
– Föräldrarna tycker att det är bra att det finns böcker nära till hands, säger Maria Akdemir Kuluman.
Deras mål, att främja barnens språkutveckling, är något som uppnåtts genom både hårt arbete och de nya biblioteken.
– Vi pedagoger har diskuterat mycket om hur man läser med barnen. För biblioteksrummen har ingen betydelse om det inte finns kloka pedagoger som hjälper till att främja barnens läs- och språkutveckling. Det finns flera olika strategier att närma sig text och bilder, säger Eva Söderberg, som poängterar att de inte gör det här för att ersätta de vanliga biblioteken.
– Nej, det är ett komplement. Biblioteken är en jätteviktig plats där bibliotekarierna har all kunskap om böcker och litteratur. Och förskolorna besöker liksom tidigare då och då de vanliga biblioteken.
Pernilla Bergqvist (L), ordförande för kommunens barn- och ungdomsnämnd, brinner också för att få fler barn att läsa. När hon tillträdde som ordförande för åtta år sedan så fanns bara en handfull skolbibliotek kvar. Liksom i de flesta andra kommuner hade man i Sigtuna lagt ner bibliotek. Men tack vare henne, skolbiblioteksutvecklare Åsa Lundholm och flera eldsjälar i skolor och förskolor har de lyckats att få fler barn att läsa böcker.
– Våra barn och unga läser som aldrig förr och självklart gör det skillnad för ökad kunskap, skolframgång, empati och fantasi. Och om fler vuxna börjar läsa i minst tio minuter om dagen för sina barn- och barnbarn så kommer det göra stor skillnad i barnens liv plus att det kommer resultera i bättre betyg, säger Pernilla Bergqvist.