NÀr UNT:s reporter Äker mot Odensala tornar tvÄ gigantiska vingpar upp sig vid horisonten. SÄ ser det ut nÀr man nÀrmar sig Timo LipitsÀs hem. Han Àr den enda personen i Sigtuna kommun som kan skryta med att ha, inte bara ett utan, tvÄ flygplan i sin trÀdgÄrd.
â Det finns en gĂ„rd med ett flertal flygplan borta vid Erikssund och sen finns det nĂ„gon med tvĂ„ helikoptrar i Vassunda. Och visst, en Sigtunabo har ett Cessna-sjöflygplan, sĂ€ger Timo LipitsĂ€.
Timo har koll pÄ sina likasinnade. Han Àr grundare och ordförande i den ideella föreningen för militÀrhistoriskt bevarande, FMB, vars syfte Àr att bevara kulturhistoriskt intressanta militÀra objekt, frÀmst frÄn kalla krigets dagar.
Timos egna flygplan, An-2:orna, Àr just frÄn denna turbulenta period i historien.
Flygplanen Àr kÀnda som vÀrldens största enmotoriga dubbeldÀckare. Ursprungligen skapades modellen av den dÄ sovjetiska, numera ukrainska, flygplanstillverkaren Antonov som började tillverka flygplanen 1948. Planen har anvÀnts till alltifrÄn jordbruksbesprutning och sjuktransport till passagerartransport.
â Men mina flygplan Ă€r tillverkade 1986 och 1975. De har transporterat passagerare, men Ă€ven anvĂ€nts vid fallskĂ€rmshoppning.
Hur fick du hem planen till din gÄrd?
â Det ena flygplanet bogserade vi med hjĂ€lp av en Chevrolet pickup lĂ€ngs smĂ„vĂ€gar. Vi hade plockat bort vingarna, för de tĂ€ckte hela vĂ€gen.
Det andra flygplanet krÀvde en mer organiserad flytt med hjÀlp av tvÄ lastbilar och tvÄ följebilar.
â Vi monterade ner den, men vi Ă„ngrade det efterĂ„t eftersom vi förstĂ„s blev tvungna att plocka ihop det igen.
Skulle du kunna flyga planen?
â Jag kan flyga, men jag har inget flygcertifikat.
Har du tagit nÄgon kurs?
â Jag har flugit Viggen i flygsimulator och suttit bredvid piloten i andra An-2:or. Det Ă€r inte krĂ„ngligare Ă€n att köra bil med ratt och gas.
Hans gÄrd har med Ären blivit lite av en magnet för journalister, filmmakare, turister och flygkaptener.
â En dokumentĂ€rfilmare kom hit en gĂ„ng med Roman Svistonov, en kĂ€nd sovjetisk pilot. Du vet, han som 1987 flydde med ett stulet flygplan och nödlandade pĂ„ Gotland dĂ„ han fick brĂ€nslebrist. Svenska militĂ€ren anhöll honom dĂ„. Senare bosatte han sig hĂ€r i Sverige. TĂ€nk att sjĂ€lvaste Roman Svistonov har suttit i cockpiten i mitt flygplan, sĂ€ger han stolt.
â Det dök ocksĂ„ upp en belgisk man med kameror, som sade att han sett min gĂ„rd, nĂ€r planet han satt i gick in för landning pĂ„ Arlanda. Han memorerade var min gĂ„rd lĂ„g och kom raka vĂ€gen hit efter landningen.
Timos gÄrd Àr Àven hem för militÀrlastbilar, ambulanser, en brandbil och olika bunkrar.
â Jag fĂ€ngslas av militĂ€rteknik. Mycket av det vi har idag, frĂ„n sjukvĂ„rdsutrustning till datorer, har sina rötter i militĂ€ra innovationer, sĂ€ger han.
Har du planer pÄ att göra din samling öppen för allmÀnheten?
â Nej, men de Ă€r vĂ€lkomna pĂ„ mina Ă„rliga fester. Jag firar min katt MĂ„rtens minne lördagen före midsommar, dĂ„ brukar det vara liveband och bilutstĂ€llning. PĂ„ sjĂ€lva dödsdagen i januari anordnar vi fyrverkeri för MĂ„rten, som gick bort 2007. Jag har inte haft en katt sedan dess. MĂ„rten har en gravsten pĂ„ gĂ„rden.
Ălskade du din katt sĂ„ mycket?
â Nja, det Ă€r nog mer att man kan skylla pĂ„ nĂ„gonting, sĂ„ att man fĂ„r dricka lite extra bira, sĂ€ger Timo LipitsĂ€.