Taxikunder blir lurade: "Betalar för mycket"

Vissa taxikunder blir fortfarande grundlurade på Arlanda. En enkel resa till Stockholm kan kosta uppåt 5 000 kronor.
– Det är för djävligt rent ut sagt. Något måste göras åt det, annars får vi till slut inte hit några turister, säger Micke Gadd, 59, taxikund på Arlanda.

Sherwin Pisheh, kör för Solna taxi. Han tycker att det vore bättre med bara en lång taxikö för alla seriösa bolag och åkare på Arlanda, istället för flera köer där kunderna måste välja någon av de första bilarna. Plus att de som lurar kunder inte ska få vara på flygplatsen.

Sherwin Pisheh, kör för Solna taxi. Han tycker att det vore bättre med bara en lång taxikö för alla seriösa bolag och åkare på Arlanda, istället för flera köer där kunderna måste välja någon av de första bilarna. Plus att de som lurar kunder inte ska få vara på flygplatsen.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2024-12-14 16:30

Nyheten i korthet

  • Taxikunder på Arlanda blir lurade av svarttaxiförare som tar upp till 5 000 kronor för en enkel resa till Stockholm, flera tusen kronor över det fasta priset på 795 kronor.
  • Svarttaxiförarna lurar ofta utländska resenärer genom att parkera en bit bort från terminalen och påstå att alla taxibilar i kö är förbokade.
  • Svenska Taxiförbundet har vänt sig till regeringen med förslag om en ny bestämmelse i Taxitrafiklagen för att skydda konsumenterna mot missbruk av fri prissättning.

Bedrägeriet går till så att personer som kör svarttaxi parkerar sin bil en bit bort från terminalen. Sedan ställer sig föraren inne i möteshallen på terminal 5, eller precis utanför utgången mot de riktiga taxiköerna. Priserna för en svarttaxi varierar mellan cirka 3 000 till hela 5 000 kronor för en enkel resa till Stockholm, det vill säga flera tusen kronor dyrare än normalt, enligt branschorganisationen Svenska taxiförbundet.

Det fasta priset till Stockholm som alla taxibolag och vanliga friåkare kommit överens om är 795 kronor.

– Ibland står de här nära utgången och försöker lura med sig kunder. Speciellt personer som kommer från andra länder drabbas. De tar dem till en annan parkeringsplats på baksidan, säger Faris Alnashi som har arbetat som taxichaufför på Arlanda i 25 år.

undefined
Amy Colins, 27, taxikund från England vet inte alls hur mycket som är rimligt att betala till Stockholm. "Jag hoppas att jag inte blir lurad", säger hon.

Han beskriver hur kunder till svarttaxiförarna blir förvånade när de kommer ut från terminalen och ser de många taxibilarna som står i de riktiga köerna.

– Men då förklarar svarttaxiförarna bort det genom att säga till kunderna att alla bilar som står här är förbokade, säger Faris Alnashi med ett litet skratt och tittar ut över de långa köerna av taxibilar.

Går det inte att göra något åt fusket?

– Jo, vi brukar säga till Swedavia, men när vakterna kommer är förarna oftast redan borta och nästa gång ställer de sig på ett annat ställe. Så det är ett problem, säger Faris Alnashi.

Taxichaufförerna poängterar att det är privatpersoner som kör svarttaxi som står för fusket.

undefined
"De som lurar kunder måste bort från flygplatsen. Sedan skulle det också vara bättre att ha en gemensam taxikö för alla bolag, som de har på andra flygplatser i Europa", tycker Faris Alnashi.
undefined
Sherwin Pisheh, kör för Solna taxi. Han tycker att det vore bättre med bara en lång taxikö för alla seriösa bolag och åkare på Arlanda, istället för flera köer där kunderna måste välja någon av de första bilarna. Plus att de som lurar kunder inte ska få vara på flygplatsen.

Branschorganisationen Svenska taxiförbundet reagerade nyligen på problemet och har nu vänt sig till regeringen med förslag om att en ny bestämmelse införs i Taxitrafiklagen. De hoppas att Swedavia och andra ägare av offentliga trafikterminaler vid flygplatser och järnvägsstationer ska få större möjligheter att vidta åtgärder för att skydda konsumenterna mot missbruk av fri prissättning.

Enligt dem har även kända taxiföretags taxiskyltar och logotyper imiterats för att kunderna ska tro att de reser med ett seriöst taxiföretag från Arlanda.

– Fri konkurrens var ett huvudmål för avregleringen, men de avarter som uppstått var knappast förutsedda. Vi vill att bland andra Swedavia får möjligheter att stärka skyddet för konsumenterna utan att få sanktioner för "missbruk av dominerande ställning" som det står i Konkurrenslagen. Det måste bli möjligt för Swedavia som flygplatsägare att organisera taxitrafiken så att kunderna får ett starkare skydd, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.

Och han får medhåll från både taxichaufförer och taxikunder som UNT träffar på Arlanda denna dag.

undefined
Micke Gadd, 59, är upprörd över att vissa turister blir lurade på tusentals kronor. "Något måste göras åt det, annars får vi till slut inte hit några turister", säger han.
undefined
Taxikön på Arlanda består i dag av en kö per bolag. Alla har kommit överens om ett fast pris till Stockholm på 795 kronor.
undefined
Taxikön på Arlanda

En av kunderna som reagerar på fusket är Micke Gadd som just ska ta en taxi från Arlanda.

– Jag tycker det är fördjävligt rent ut sagt! Så gör man inte. Jag själv har koll på vad det brukar kosta och utgår från det när jag sätter mig i en taxi, men jag vet inte vad turisterna ska göra. De kan ju blåsa dem så det stänker om det. Något måste göras åt det, annars får vi till slut inte hit några turister.               

Karta: Arlanda Airport (ARN)
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!