Bedrägeriet går till så att personer som kör svarttaxi parkerar sin bil en bit bort från terminalen. Sedan ställer sig föraren inne i möteshallen på terminal 5, eller precis utanför utgången mot de riktiga taxiköerna. Priserna för en svarttaxi varierar mellan cirka 3 000 till hela 5 000 kronor för en enkel resa till Stockholm, det vill säga flera tusen kronor dyrare än normalt, enligt branschorganisationen Svenska taxiförbundet.
Det fasta priset till Stockholm som alla taxibolag och vanliga friåkare kommit överens om är 795 kronor.
– Ibland står de här nära utgången och försöker lura med sig kunder. Speciellt personer som kommer från andra länder drabbas. De tar dem till en annan parkeringsplats på baksidan, säger Faris Alnashi som har arbetat som taxichaufför på Arlanda i 25 år.
Han beskriver hur kunder till svarttaxiförarna blir förvånade när de kommer ut från terminalen och ser de många taxibilarna som står i de riktiga köerna.
– Men då förklarar svarttaxiförarna bort det genom att säga till kunderna att alla bilar som står här är förbokade, säger Faris Alnashi med ett litet skratt och tittar ut över de långa köerna av taxibilar.
Går det inte att göra något åt fusket?
– Jo, vi brukar säga till Swedavia, men när vakterna kommer är förarna oftast redan borta och nästa gång ställer de sig på ett annat ställe. Så det är ett problem, säger Faris Alnashi.
Taxichaufförerna poängterar att det är privatpersoner som kör svarttaxi som står för fusket.
Branschorganisationen Svenska taxiförbundet reagerade nyligen på problemet och har nu vänt sig till regeringen med förslag om att en ny bestämmelse införs i Taxitrafiklagen. De hoppas att Swedavia och andra ägare av offentliga trafikterminaler vid flygplatser och järnvägsstationer ska få större möjligheter att vidta åtgärder för att skydda konsumenterna mot missbruk av fri prissättning.
Enligt dem har även kända taxiföretags taxiskyltar och logotyper imiterats för att kunderna ska tro att de reser med ett seriöst taxiföretag från Arlanda.
– Fri konkurrens var ett huvudmål för avregleringen, men de avarter som uppstått var knappast förutsedda. Vi vill att bland andra Swedavia får möjligheter att stärka skyddet för konsumenterna utan att få sanktioner för "missbruk av dominerande ställning" som det står i Konkurrenslagen. Det måste bli möjligt för Swedavia som flygplatsägare att organisera taxitrafiken så att kunderna får ett starkare skydd, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.
Och han får medhåll från både taxichaufförer och taxikunder som UNT träffar på Arlanda denna dag.
En av kunderna som reagerar på fusket är Micke Gadd som just ska ta en taxi från Arlanda.
– Jag tycker det är fördjävligt rent ut sagt! Så gör man inte. Jag själv har koll på vad det brukar kosta och utgår från det när jag sätter mig i en taxi, men jag vet inte vad turisterna ska göra. De kan ju blåsa dem så det stänker om det. Något måste göras åt det, annars får vi till slut inte hit några turister.