Taxichaufförer: "Ingen bryr sig om oss och våra barn"

Trots dåliga tider stretar många taxichaufförer fortfarande på dag för dag – timme för timme.

Zakaria Maaoui taxichaufför Arlanda framför sin Tesla som han köpte precis innan pandemin slog till. Nu har han inte råd att sälja bilen.

Zakaria Maaoui taxichaufför Arlanda framför sin Tesla som han köpte precis innan pandemin slog till. Nu har han inte råd att sälja bilen.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2021-04-17 08:30

Före pandemin stod alltid hundratals taxibilar på kö vid Arlanda, redo att ta upp passagerare. Nu är det bara ett fåtal bilar på plats och alla har väntat i timmar på kunder.

– Trots att det var så många bilar här gick det alltid snabbt att hitta kunder förut. Nu, under pandemin, kan vi stå och vänta i 7–10 timmar innan vi får en körning, säger Zakaria Maaoui, en av chaufförerna från Märsta.

Ibland får de inget napp alls, utan åker hem utan en enda körning.

– Det är katastrof. Vi får ingen hjälp. Trots att det låter på nyheterna som om politikerna stöttar dem som drabbas av pandemin så är det inget som har nått fram till oss taxichaufförer än, säger Zakaria Maaoui.

Att det är få bilar på plats vid flygplatsen beror på att flera chaufförer redan blivit arbetslösa. Men att bli arbetslös är inget alternativ för Zakaria Maaoui och de andra chaufförerna som står och väntar vid Arlanda denna dag.

– Vissa har inte a-kassa och kan därför inte sluta att försöka jobba. I mitt fall handlar det om att jag precis före pandemin investerade i en miljövänlig Tesla, förklarar han.

I normala fall, om pandemin inte hade slagit till, hade det varit en bra affär att köpa en el-bil eftersom de mest miljövänliga bilarna får ställa sig först i Arlandas taxikö. 

– Om jag ska få någon hjälp att försörja min familj så säger de att jag måste sälja bilen och lägga ner företaget. Men problemet är att bilen kostade 1,2 miljoner och att jag ändå måste fortsätta att betala lånen om jag säljer den, förklarar Zakaria Maaoui.

Chaufförerna berättar också om kolleger som på grund av krisen korttidspermitterades från ett bolag, men som sedan inte fick någon ersättning alls för de månader som de varit hemma.

– Cirka 65 procent av de mindre taxiföretagen här har gått i konkurs nu. Resten av oss försöker överleva. Och vad händer den dag det vänder? Då är det ju bra att ha en bil kvar att köra med, säger en chaufför.

Till saken hör också att många som inte är anställda betalar en avgift för att få köra för de större företagen. Avgiften ligger enligt dem på 10 000–15 000 kronor i månaden per chaufför.

– Just nu får vi nästan inga körningar och därför går vi back på att försöka arbeta. Det låter så bra med stöd åt dem som drabbas av krisen, men det är ingen som bryr sig om hur det går med oss taxichaufförer, våra barn och familjer, säger några av de besvikna chaufförerna som UNT möter på Arlanda.

Karta: Stockholm Arlanda Airport
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!