Tågets svarta lådor analyseras

Banverket växlade in ett av tågen som krockade i Märsta natten till lördagen till fel spår, enligt Stockholmståg. Nu utreds olyckan av dem båda och tågets svarta lådor ska undersökas.

I svarta lådan finns information om ett tågs hastighet och bromssträcka.

I svarta lådan finns information om ett tågs hastighet och bromssträcka.

Foto: Mikael Silberstein

Sigtuna2006-07-12 18:45
Banverket och Stockholmståg har lämnat tidigare olika uppgifter om vilket spår tåget som kom till Märsta skulle köra på. När olyckan hände stod ett tåg vid perrongen. Banverkets trafikledning växlade in tåget som kom på samma spår. Detta för att tågen skulle kopplas ihop och åka tillbaka till Stockholm utan passagerare. Men Stockholmståg menar att tåget skulle växlas in på ett annat spår och att tåget vid perrongen skulle köra mot Stockholm.
-Ett automatiskt tågstopp borde aktiverats. Av någon anledning har tågen kommit in på samma sträcka, säger Bert Myde, säkerhetschef påStockholmståg.
En preliminär utredning kan vara klar i början på nästa vecka. Kent Erik Hytter är trafikhandläggare på Banverket och förklarar hur utredningen går till. Efter olyckan fotas tågets position på spåret, det har betydelse för signalsystemet.
-Det gäller att intervjua förare och så många passagerare som möjligt, då blir det lättare att få en objektiv bild av vad som hänt.
Sedan undersöks registreringsutrustningen, den svarta lådan. I pendeltåget X10 finns det en sådan i varje vagn i maskinrummet. Det ser ut som en grå liten dator med ett metallhölje och ur den kommer koder ut, som tolkas. Då ges information om hastighet och bromssträcka.
Sedan lyssnas samtal mellan lokföraren och trafikledningen av. Även signalerna från trafikledningen undersöks i efterhand. Då ges kunskap om hur tåget åkt på spåret.
Asko Haapala jobbar på Stockholmståg, har kört lok i 23 år och anser att det är riskfritt att åka pendeltåg.
-Annars hade jag inte vågat köra. Det går inte att grämma sig, vi måste lita på systemet. I Sverige är det säkert att åka tåg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om