Swedavia först att ställa om till helt fossilfritt

Swedavia är världsledande i att driva flygplatser fossilfritt. Nu återstår att förmå fler företag på Arlanda, och flygbolag, att ställa om.

Swedavia är första flygplatsoperatören i världen som ställt om helt. Alla byggnader värms upp och kyls fossilfritt. Även alla fordon och maskiner går på fossilfria drivmedel, säger Lena Wennberg.

Swedavia är första flygplatsoperatören i världen som ställt om helt. Alla byggnader värms upp och kyls fossilfritt. Även alla fordon och maskiner går på fossilfria drivmedel, säger Lena Wennberg.

Foto: Maria Lindblom / Swedavia

Sigtuna2021-03-26 10:00

Det var 2003 som flygplatsoperatören på allvar startade arbetet med att minska utsläppen av koldioxid från den egna verksamheten.

– När vi sedan satte som mål att 2020 bli helt fossilfria kändes det som en svår utmaning. Vi tyckte ju att vi redan hade plockat bort mycket. Men genom att arbeta systematiskt under lång tid så har vi nu nått målet, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia.

undefined
Swedavias stora snöröjare drivs på biogas sedan fordonsparken förnyades. Bilden togs 2014. I december blev koncernen första flygplatsoperatören i världen att ställa om helt.

Allt från personbilar och transferbussar till speciella målarmoppar, gräsklippare och stora snöröjningsfordon har bytts ut eller har byggts om för att bli mer miljövänliga. Idag körs allt på grön el, biogas eller förnybar diesel (HVO).

– Tillsammans med våra leverantörer har omställningen skett successivt när vi ändå har behövt fasa ut gamla fordon och maskiner. Bland annat startades ett utvecklingsprojekt tillsammans med Volvo kring de stora snöröjningsfordonen.

Bara på Arlanda har Swedavia lokalytor stora som 100 fotbollsplaner att värma upp och kyla ner. Till sin hjälp har de en akvifär, en naturlig underjordisk sjö som ligger i rullstensåsen under flygplatsen. 

Vad är viktigast för att klara en stor omställning?

– Det är nog att ha en långsiktig plan och att stå fast vid målet, trots att det uppkommer andra kriser på vägen. Alla kommer att behöva ställa om ändå. Det är billigare att göra det planerat och under en längre tidsperiod.

Lena Wennberg säger att de också var tidiga med att ställa krav på sina leverantörer.

– När vi tydligt sa att vi inte ville köpa fler bensindrivna maskiner så tillmötesgick marknaden oss genom att ta fram nya produkter.

undefined
En tankstation för fordonsgas invigdes 2010 på Arlanda. Även bussar tankar här.

davia först i världen med att driva bland andra Arlanda flygplats fossilfritt. Hamburgs flygplatsoperatör, näst bäst i klassen, planerar att vara fossilfria 2022.

Nu hoppas Swedavia att inte bara flygplatser, utan även andra organisationer och företag ska kunna inspireras av deras klimatarbete. Exempelvis har det funnits intresse av att i Stockholms hamnar och vid Stockholms Centralstation införa samma typ av taxikö som finns på Arlanda. Det vill säga där taxibilar som körs på el och biogas får stå längst fram.

– Ja, om det går att driva flygplatser fossilfritt borde samma omställning kunna göras i stort sett överallt i samhället. Många andra har ju också stora lokaler att värma upp och kyla ner samt fordon, redskap och reservkraft som skulle kunna drivas fossilfritt.

Men än finns väl mycket stora miljövinster kvar att göra när det gäller flygtrafiken?

– Ja, vi är inte nöjda än. Vårt nästa steg är att hjälpa även andra företag som finns på våra flygplatser och flyget att ställa om. Vi vill att fem procent av allt flygbränsle i Sverige ska vara biobränsle 2025.

Regeringen och fossilfritt Sveriges mål är att all inrikestrafik ska köras på exempelvis fossilfri el 2030. Men när det gäller längre flygtid än 1–2 timmar är det än så länge bara bioflygbränsle som går att använda. I dagsläget får max 50 procent bioflygbränsle blandas in i vanligt flygbränsle.

– Vi stöttar genom att exempelvis göra gemensamma upphandlingar av bioflygbränsle. Vi betalar även 50 procent av merkostnaden för de flygbolag som väljer att tanka bioflygbränsle på våra flygplatser. Om fler går över till det miljövänligare bränslet så skulle det vara möjligt att få igång en produktion i Sverige. Tanken är i sådana fall att framställa bränsle på de restprodukter som blir i skogsbruket.

Kostnader för omställning

  Sammanlagt har Swedavia minskat koldioxidutsläppen på sina flygplatser med drygt 8 000 ton sedan 2010.

  Hur mycket omställningen har kostat koncernen är oklart. Sedan 2015 har de bytt ut fordon för 630 miljoner kronor. "Men då gäller det alla våra flygplatser och mycket hade vi ändå behövt byta ut. Min generella bild är att det inte är så dyrt som man skulle kunna tro att ställa om till fossilfritt" säger Lena Wennberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!