"Sverige börjar med Sigtuna"

Where Sweden begins, det är Sigtunas nya varumärke. Varumärket, som tagit två år att ta fram, ska stå för det moderna Sigtuna, med stor inflyttning och närhet till Arlanda flygplats.

Julian Stubbs presenterade nya varumärket.

Julian Stubbs presenterade nya varumärket.

Foto: Anders Hedberg Magnusson

Sigtuna2010-09-30 17:21

– Sigtunas gamla varumärke ”Sveriges första stad” verkade se bakåt i tiden till en tid då Sigtuna var först. Men vi vill peka på att Sigtuna är först även idag på många sätt, berättar Julian Stubbs, varumärkesstrateg som hjälpt till att ta fram det nya varumärket.

Sigtunas nya varumärke presenterades på torsdagen i ett fullpackat konferensrum på Clarion Hotel vid Skanstull i Stockholm som en del i fastighetsmässan Business Arena med målet att locka byggföretag och övrigt näringsliv till kommunen. Camilla Zedendahl, vd för Sigtuna Turism, berättade under presentationen att man tyckte att det gamla varumärket var för schizofrent.
– Det har varit svårt att få ihop Sigtuna stad och Arlanda flygplats i ett gemensamt begrepp. Sedan vi träffade Julian för första gången för två år sedan har vi pratat med massor av folk om vad Sigtuna är för dem, vad som är Sigtunas själ, säger hon.

Varumärkesstrategen Julian Stubbs har tidigare varit med och tagit fram Stockholms nya varumärke. Han berättar att man ställde frågan till flera personer om vad de tänkte på när de tänkte på Sigtuna.
– De flesta tänkte på Stora gatan, kanelbullar och tant brun. När vi bad dem att beskriva Sigtuna som en person så var svaret nästan alltid en gammal gubbe, som är konservativ och kör Volvo. Det är inte den bilden som vill skapa, säger han.

Anders Johansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Sigtuna, försökte under presentationen att istället måla upp en annan bild av Sigtuna som stad och kommun. Han berättade bland annat att nio av tio av de som etablerar företag i kommunen skulle rekommendera andra att också göra det.
– Bara under 2010 års två första kvartal har 157 nya företag startats i kommunen. Posten har precis flyttat en terminal till Rosersberg med 1000 nya arbetstillfällen, säger han.
Och enligt Anders Johansson är Sigtuna den kommun där det byggs flest bostäder per capita i hel Sverige.
– Vi vill inte bara att folk ska komma hit och jobba utan vi vill att de ska vilja leva här också. Befolkningsutvecklingen i Sigtuna är väldigt stark och vi på kommunen vill att Sigtuna ska fortsätta att växa, säger han.

Till det nya varumärket har en så kallad brandingbok tagits fram som innehåller regler om hur det nya varumärket får användas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om