Storsatsning inför Scandinavian Masters

Miljoner står på spel, både för golfproffsen och för värdkommunen. Senare i veckan startar Scandinavian Masters, som för första gången spelas på Arlandastad Golf. Sigtuna kommun satsar stort för att marknadsföra kommunen i samband med tävlingen.

Andrea Gustafsson, stationschef på OKQ8 i Arlandastad.

Andrea Gustafsson, stationschef på OKQ8 i Arlandastad.

Foto: Anna Orring

Sigtuna2007-08-14 00:01
Omkring 100 000 besökare tar sig från torsdag och framåt till golfbanan som ligger vid Märstas södra motorvägsinfart. Besökarna är det riktiga kapitalet i det stora evenemang som Scandinavian Masters är. För Sigtuna kommun och för näringslivet i kommunen gäller det att rikta besökarnas uppmärksamhet mot annat än bara golftävlingen.
- Om vi inte gör något kommer besökarna att tro att de har varit i Stockholm. Vårt mål är att de ska veta att de har varit hos oss, att Arlandastad ligger i Sigtuna kommun, säger Camilla Zedendahl, vd för Sigtuna Turism.

Det handlar om reda skatteintäkter, men också om ovärderlig reklam. En undersökning som börjar bli några år gammal visade 2000 att i lilla Kävlinge kommun ökar skatteintäkterna med 1,4 miljoner kronor när Scandinavian Masters spelat på Barsebäcks golfbana. Pengarna kommer från att golftävlingen ger extra arbetstillfällen.
- I de pengarna räknar man inte med värdet i den uppmärksamhet och den PR kommunen får, säger Camilla Zedendahl.
Sigtuna kommun har lagt en miljon kronor på utgifter i samband med Scandinavian Masters och andra större evenemang i kommunen under året, så exakt hur mycket golftävlingen kostat har inte UNT kunnat få svar på. Inför golftävlingen har kommunen bland annat bidragit med vatten- och avloppsarbeten kring golfbanan.

Får kommunen igen de pengar man lagt ned?
- Ja, minst de pengarna, sannolikt betydligt mycket mer. Det är vi helt övertygade om, säger Greger Svensson, kommundirektör.
Sigtuna marknadsför hela kommunen i samband med tävlingen. Ett program med nöjes- och kulturaktiviteter pågår på eftermiddagar och kvällar i både Märsta och Sigtuna alla tävlingsdagar. Golfpubliken ska också lockas att stanna kvar och bo på hotell i kommunen under tävlingen. Det finns större möjlighet till det jämfört med i till exempel Kävlinge. Där finns tre hotell, i Sigtuna 15.
En förhoppning är att nöjda besökare också ska kunna tänka sig att bosätta sig i kommunen.
- För oss är det jätteviktigt att de förstår att vi har så mycket att erbjuda. Är det en plats som folk känner till något positivt om då är det också en plats där man kanske vill bo, säger Camilla Zedendahl.

Näringslivschef Christer Wickström ser att golftävlingen och uppmärksamheten kring den gör företag intresserade.
- Jag har redan fått förfrågningar om etableringar, från hyfsat stora företag.
Sigtuna kommun får bara beröm av ledningen för Scandinavian Masters.
­- Kommunen har varit väldigt proffsig rakt igenom. Sigtuna har dragit nytta av den kraft en sådan här tävling besitter. Och det är betydelsefullt för oss med en kommun som förstår att det här är en stor grej, säger vd Fredrik Nilsmark.
Näst största golftävlingen till Märsta

Scandinavian Masters pågår mellan 16 och 19 augusti på Arlandastad Golf.
Tävlingen ingår i PGA European Tour och är publikmässigt den största på Europatouren efter British Open.
Till tävlingen i Arlandastad ska bland annat John Daly, Tom Lehman, Corey Pavin och Jesper Parnevik är några av affischnamnen.
Scandinavian Masters arrangerades första gången 1991.
Under tävlingsdagarna omsätts cirka 50 miljoner kronor.

Källa: Scandinavian Masters och Sigtuna Turism
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om