Stor skillnad i hjälp med bostad efter branden

Trots hemförsäkringar har det varit svårt att få hjälp med bostad efter branden i Norrbacka.

Sten Söderberg är orolig för att hans multisjuka fru ska få covid-19. Sonen, sonhustrun och en katt har bott hemma hos dem i fem dygn eftersom paret inte fick hjälp med tak över huvudet efter branden.

Sten Söderberg är orolig för att hans multisjuka fru ska få covid-19. Sonen, sonhustrun och en katt har bott hemma hos dem i fem dygn eftersom paret inte fick hjälp med tak över huvudet efter branden.

Foto: Utryckning Uppsala/läsarbild

Sigtuna2021-03-17 13:30

För vissa hyresgäster dröjde det fram till tisdag innan de fick besked från sitt försäkringsbolag och barnfamiljer har fått bostäder i Väsby, långt från sina skolor och barnomsorg. Andra fick hjälp av sina bolag direkt och de som saknar hemförsäkring har fått bostad genom kommunens socialförvaltning.

En som däremot har hemförsäkring är Sten Söderbergs son.

– Trots att vi är 70 plus och min fru nyligen har legat för döden och haft en hjärtinfarkt samt har kol så brydde sig försäkringsbolaget inte om att hjälpa min son och hans fru med bostad efter branden, säger Sten Söderberg.

Resultatet blev att paret fick bo hemma hos Sten och Mai Söderberg i Skokloster.

– Vi har under pandemin varit mycket försiktiga och bara träffats utomhus. Eftersom vår son möter många i sitt arbete så kände vi inte att det var bra att de tvingades flytta in hos oss, säger Sten Söderberg.

Han tycker det är fel att hjälpen ska vara så olika från olika försäkringsbolag.

– Stora bolag borde ha rutiner för hur de ska hjälpa i akuta lägen. Men hotellrum tyckte Folksam var för dyrt, så jag frågade till sist om de hade någon försäkring ifall vi skulle bli smittade av covid-19, säger Sten, som berättar att sonen och sonhustrun nu har fått en lägenhet.

undefined
Branden på Odensalavägen 6 i Norrbacka Märsta

Enligt flera drabbade på Odensalavägen har det varit mycket olika hur de blivit behandlade av försäkringsbolagen. Hyresgäster som har ett annat bolag fick flera bostäder i närheten att välja mellan dagen efter branden.

– Folksam som jag har full hemförsäkring hos sedan många år, hänvisade under kaoset till att jag skulle sondera andrahandsmarknaden på till exempel Blocket/Airbnb och sedan presentera förslag för dem, säger en hyresgäst.

2019 brann ett likadant hus i området. Då tog det drygt ett år innan de drabbade kunde flytta hem igen. Flera säger att fastighetsägaren Rikshem har gett dem bra support efter branden.

undefined
Branden 2019 på Norrbackavägen 5.

Jennie Wolmestad, på Rikshem, säger att alla hyresgäster har fått tak över huvudet.

– Det är via hemförsäkringen som de ska få evakueringsboende. Hittar bolagen inte en lägenhet direkt så brukar de lösa det med någon natt på hotell.

Folksam vill inte kommentera enskilda fall, men svarar att de när det är akut kan hjälpa till att hitta hotell eller liknande, "men ansvaret för att finna en lämplig bostad faller i första hand på den enskilde", skriver Folksam.                                                

Karta: Odensalavägen 6
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!