Bara fyra dagar efter öppnandet av Sigtunas välkända julmarknad har även Wenngarns slott inramats av en festlig julstämning. På premiärkvällen av slottets julmarknad kom över 150 VIP-gäster, däribland influerare och kändisar som Bingo Rimer, Elin Lanto och Linus Wahlgren.
Utanför det stämningsfullt belysta slottet står vita tält, där utställare erbjuder allt från traditionell korv till delikatesser. Besökarna kan även utforska svenskdesignade smycken, moderna sagoböcker och ekologiska barnkläder, med mera.
En av utställarna, Thomas Gustafsson från Knivsta, säljer varor som kaviar och kopi luwak, världens dyraste kaffe.
– Det är första gången på tio år som vi deltar i en julmarknad. Med Wenngarn så nära så tycker vi att det är roligt, säger Thomas Gustafsson.
Visst är kopi luwak kaffe som producerats från en asiatisk katts bajs?
– Det är palmmårdar från Indonesien, förtydligar han.
Palmmårdar äter kaffebär vars böner samlas sedan in efter att ha passerat genom deras matsmältningssystem.
Inne i slottet underhålls gästerna med livemusik i kapellet, champagne på bottenvåningen och julbord på den övre våningen.
– Vi vill vara bäst i Sverige. Precis som Kosta Boda och Liseberg är destinationer i sig vill vi att Wenngarn ska bli en plats folk reser till för att uppleva jultraditioner, säger Björn Lidström, före detta hockeyprofil och nuvarande chef för Wenngarns slott.
Hur tänker ni uppnå detta?
– Vi har livemusik, julbord. Vi vill skapa en skön julstämning både inuti och runt om slottet.
Han berättar att han inspirerats av sina år i Tyskland, där julmarknader är berömda för sin magiska atmosfär – med ljus, festliga dekorationer och historiska platser som bakgrund.
– Slottets tre våningar har dekorerats för julen. Maten och drycken spelar också en central roll för upplevelsen.
En av gästerna, Märstabon Anthony Ruoro, är imponerad.
– Julbordet var en smakrik upplevelse av hela Sverige, från Norrland till Skåne, med ett starkt inslag av vilt, säger Anthony Ruoro.
Men Wenngarns julmarknad är endast en del i ett större sammanhang. Den närbelägna historiska staden Sigtuna har en lång tradition av julmarknader.
– Vi är traditionsbundna, vilket är vårt vinnande koncept. Stadens medeltida stadskärna bidrar till den trevliga julstämningen. Det är fina kulisser för att anordna en julmarknad, säger Anna Segerljung Hägg, projektledare för Destination Sigtuna.
Varje söndag lockar Sigtunas julmarknad omkring 7 000 besökare.
– Vår strategi är inte att konkurrera om besökare. Vi ser Wenngarn som en extra tillgång, säger Anna Segerljung Hägg.
Några kilometer bort ligger även Steninge slottsby, som tidigare stod värd för Sveriges största inomhusjulmarknad under flera år. Förändringarna skedde dock för sju år sedan när huset Stenladan bygges om, vilket resulterade i permanenta butiker året om.
Men Stenladan fylls ändå med julstämning under säsongen. Butikerna dekoreras med julpynt och säljer julklappar.
– Julmarknader i Sigtuna och Wenngarn tillsammans med vår "Jul i Stenladan" gör att Sigtuna kommun verkligen har etablerat en unik juldestination värd att besöka, säger Catarina Sandin, marknadsansvarig för Steninge slottsby.
Stenladan har 270 000 besökare årligen.