SL vill dra ner på busslinjer och tågavgångar

Färre avgångar för bussar och tåg. Det föreslår trafikförvaltningen för nästa år. ”Oacceptabelt” tycker bland andra Olov Holst.

SL:s trafikförvaltnings bedömning är att pandemin kommer att skapa ett förändrat resandebeteende även efter att restriktionerna hävts. Kommunen ser istället ett ökat behov av busstrafik, bland annat mellan Venngarn-Sigtuna-Märsta station-Arlanda.

SL:s trafikförvaltnings bedömning är att pandemin kommer att skapa ett förändrat resandebeteende även efter att restriktionerna hävts. Kommunen ser istället ett ökat behov av busstrafik, bland annat mellan Venngarn-Sigtuna-Märsta station-Arlanda.

Foto: Läsarbild

Sigtuna2021-06-01 04:30

Det är region Stockholms trafikförvaltning som har skickat ut sitt förslag för nya tidtabeller från december. Här föreslås färre avgångar både för SL:s bussar och pendeltåg, jämfört med hur det var före pandemin.

Bland annat kan flera avgångar och en hel busslinje försvinna mellan Märsta och Arlanda – en viktig sträcka för Sigtuna kommun som har planer på att öka antalet arbetsplatser och bostäder i området.

Snart kommer kommunstyrelsen få ett förslag till yttrande på sitt bord. Kommunstyrelsens ordförande Olov Holst (M) är en av författarna.

– Ja, generellt sett är vi i förslaget till yttrande mycket kritiska till att trafiken under 2022 planeras med utgångspunkt i det minskade antalet resenärer under pandemiåret 2021. Ett år då resenärerna uttryckligen uppmanades att inte resa med kollektiva färdmedel, svarar Holst.

I förslaget till yttrande nämns också pendeltågstrafiken som trafikförvaltningen avser att fortsätta driva med samma turtäthet under 2022 som under 2021. ”Det är ett utbud som Sigtuna kommun finner oacceptabelt lågt.” står det i förslaget till yttrande.

Här finns fem punkter om vad kommunen anser behöver förbättras.

Två av punkterna handlar om att utveckla Märsta station och att förbättra pendeltågstrafiken. Nästa punkt handlar om busslinjerna mellan Sigtuna, Märsta station och Arlanda.

För att korta restiden på sträckan bör en direktbusslinje etableras mellan Sigtuna busstorg–Arlanda, med några få hållplatser förutom Märsta station” står det i kommunens förslag.

En fjärde punkt handlar om att utvidga busstrafiken från Rosersbergs station och inom Rosersbergs arbetsplatsområde.

Den sista punkten handlar om en utveckling av busstrafiken på landsbygden där kommunen föreslår försök med anropsstyrd trafik och bättre turlistor.

Förslagen som trafikförvaltningen och SL lagt fram är dessa:

Linje 571 Märsta station-Arlanda stad föreslås få 30-minuterstrafik i rusningstrafik.

Linje 573A Pinnbackshallen-Ekilla-Pinbackshallen får en annan linjesträckning, nu förbi Midgårdsbadet.

Linje 579 Bålsta-Arlanda får en ny linjesträckning, där hållplatsen Cargo City tas bort och bussen går genom Sigtuna Stadsängar istället.

Linje 583 Märsta-Arlanda-Märsta: 7 avgångar föreslås att dras in.

Linje 583 Märsta-Arlanda-Märsta: Turtätheten på linjen föreslås minska. 

Linje 589 Östra Steninge-Flygskolan. Direktbuss till Arlanda som föreslås dras in helt.

Karta: Märsta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!