Två elever fäller en tredje elev och springer sedan iväg med dennes glasögon. Strax efter blir eleven fasthållen av samma elever. En äldre och en yngre elev brottas med varandra, varvid den äldre eleven kastar den yngre eleven i marken flera gånger.
Händelserna är två av flera händelser som Skolinspektionen konstaterat under sina besök på en friskola i Sigtuna i förra året. Skolan kritiseras nu av Skolinspektionen för bristande trygghet på rasterna. På skolan som är en friskola, går elever i både förskola och upp till årskurs 9.
Lärarna själva menar att man kommit till rätta med problemen på skolan.
När Skolinspektionen besökte skolan, bevittnade myndighetens utredare en rad slagsmål och kränkande situationer mellan elever utan att personalen ingrep.
Elever uppgav att det är brist på rastvakter och att nya lärare brukar ignorera konflikter mellan eleverna.
"Skolinspektionen bedömer att det finns brister i skolans arbete med att tillförsäkra alla elever en skolmiljö som präglas av trygghet. Tillsynen visar att det under rastverksamheten återkommande sker konflikter och kränkande situationer mellan eleverna utan att personal agerat."
Skolinspektionen kräver nu att skolan agerar och utformar skolmiljön så att eleverna får trygga raster. Skolan ska även se till att rektorn, genom att inhämta uppgifter från lärare och elever, följer upp arbetet med att skapa trygghet i rastverksamheten med ökad närvaro av vuxna som också ingriper.
Enligt beslutet menar rektorn att hon känner igen att elever tidigare inte har fått stöd av rastvaktspersonal då konflikter inträffat. Hon menar att skolan dock arbetat med problemen och att eleverna i den senaste trygghetsenkäten inte angett detta som ett problem.
Via mejl svarar rektorn på UNT:s frågor:
Tillsynen visar att det under rastverksamheten återkommande sker konflikter och kränkande situationer mellan eleverna utan att personal agerar. Vad tänker du kring det?
"Vi har granskat Skolinspektionens underlag för bedömningen av rastsituationen och förstår att det till stor del handlar om hur personalen hanterar “skojbråk” mellan elever. Skolan har tidigare påbörjat ett fortbildningsprojekt kring temat “skojbråk och språkbruk i skolan” och kommer nu fördjupa detta."
Av läroplanen framgår att läraren ska uppmärksamma och i samråd med övrig skolpersonal vidta nödvändiga åtgärder för att förebygga kränkande behandling. Det framgår vidare att rektorn har ett särskilt ansvar?
"Området Diskriminering och kränkande behandling har lämnats utan anmärkning av Skolinspektionen då skolan har trygga rutiner för att utreda, följa upp och åtgärda sådana situationer. En trygg skolmiljö för alla elever är ett pågående arbete där rektor ansvarar för att kontinuerligt följa upp förutsättningarna. Just nu pågår en sådan uppföljning och utvärdering av våra rutiner för rastaktiviteter."
Kommer ni åtgärda bristerna avseende tryggheten på skolan?
"Givetvis tittar vi nu närmare på de synpunkter som Skolinspektionen hade på skolans rastaktiviteter och utformar en handlingsplan efter den."
Hur ska ni komma till rätta med problemet?
"Vi fortsätter utvärdera vårt arbete och våra rutiner tillsammans med elever och föräldrarförening. Skolan har också pågående fortbildningsinsatser inom området konflikter, trygghet och normer med samtlig personal."