Tidigare i veckan kallade föreningen till öppet möte i Råbergsskolans matsal, ett möte som nästan blev fullsatt. Många av samhällets cirka 2 000 invånare har fått nog av byggande och är oroade för att vattenlandets trafik ska bli droppen som förstör deras idylliska samhälle.
De senaste tio åren har Rosersbergarna bland annat fått allt fler grannar i logistikområdet, söder och väster om bostadsområdet.
– Vi flyttade hit för att det är lugnt och naturnära. Om vattenlandet byggs kommer vårt samhälle bli inramat av industrier, logistik och vattenland, säger Per Hoffner.
I dag känner många varandra och hälsar då de möts på gatorna. Vattenlandet väntas kunna ta emot uppåt 2 000 besökare per dag, som kommer i bil eller med tåget till Rosersbergs station.
– Många undrar också hur den redan ansträngda trafiksituationen på Norrsundavägen kommer påverkas. Nu pratar kommunen om en shuttlebuss från stationen, men det är oklart när på året och hur ofta den i så fall kommer att köras.
Samtidigt anser föreningens medlemmar att om en shuttlebuss ska köras till badlandet så kan anläggningen lika gärna placeras längre bort från bostäder, exempelvis vid något industriområde.
Som UNT tidigare rapporterat syftar planen till att skapa ett regionalt och lokalt besöksmål. Badet kommer att innehålla olika typer av vattenrutschkanor och attraktioner, spa-avdelning, restaurang och hotell.
”Området ses som en lämplig plats med dess närhet till Arlanda och Stockholm. Byggrätten ska även utgöra en bullerskärm för befintlig bostadsbebyggelse mot E4 och järnväg. Planområdet är relativt kollektivtrafiknära”, står det i kommunens handlingar om syftet med planen. Här framförs också att det skapas fler arbetstillfällen och att vattenlandet skulle öka utbudet av fritidsaktiviteter.
Rosersbergs villastads styrelse framhåller att de inte har något emot företaget Vi invest som står bakom planerna.
– Vi är inte emot ett vattenland, utan det är kommunens placering och upplåtelse av denna mark som vi anser olämplig. Jag har en stor tro på att politikerna borde finnas för invånarna först. Det är invånarna som väljer dem, som betalar skatt och som bor i kommunen. När man sätter besöksnäringen, varumärket och exploatörer först tycker jag att man tappat kompassriktningen, säger Per Hoffner.