Sista dagen – sedan går piloterna i strejk

Om inte medlarna hittar en lösning går piloterna på SAS i strejk vid midnatt. Enligt SAS kan upp till 30 000 passagerar påverkas – dagligen.

Blir det strejk kommer hälften av flottan stå still.

Blir det strejk kommer hälften av flottan stå still.

Foto: Johan Nilsson/TT

Sigtuna2022-06-28 16:56

– Är man orolig för sin resa ska man definitivt gå in på vår hemsida och boka om den. Men det kommer vara väldigt svårt för många att hitta resor, för allt är ju fullbokat just nu, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör för SAS.

Pilotstrejken på SAS rycker allt närmre. Det är pilotfacken i Danmark, Sverige och Norge som tillsammans förhandlar med SAS om ett nytt kollektivavtal och blir det strejk går alla piloter inom SAS, ungefär 900 stycken, i strejk. Sedan facket varslade den 9 juni förhandlar parterna med bistånd från statliga Medlingsinstitutet och når man ingen överenskommelse före midnatt går piloterna i strejk.

SAS som har svarat med en lockout säger till TT att en strejk kommer påverka runt 200 och 250 avgångar, och mellan 20- och 30.000 passagerare, varje dag, eller ungefär hälften av bolagets flygningar.

– Vi kan inte säga något om hur förhandlingarna går eftersom medling pågår. Vi får avvakta tills dess tidsfristen går ut. Antingen finns där ett avtal eller så går piloterna ut i strejk från 00.01, säger Rebecca Rosenvinge, presskontakt vid Svensk Pilotförening.

För några dagar sedan meddelade SAS att de erbjöd alla resenärer som skulle rest mellan den 27 juni och 3 juli, alltså hela vecka 26, möjligheten att boka om sina resor till ett senare datum utan någon extra kostnad. Den som har en bokad SAS-flygning i sommar kan gå in på hemsida och läsa om det är sannolikt att flygresan ställs in.

Tidigare har pilotfacket sagt att de lämnat förslag om hur ett nytt avtal skulle kunna förenas med ägarnas krav på besparingar men att de då skulle kräva som motprestation att SAS skulle dra tillbaka beslutet att lägga ut pilottjänsterna på bemanningsbolag, något som bolaget motsatt sig. I ett för dagen nytt pressmeddelande från pilotfacket finns i huvuddrag tre stötestenar i förhandlingarna: anställningstrygghet, tjänstgöringsreglernas utformning och löner.

Enligt Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, är svårigheten att bolaget har svårigheter att gå piloternas krav till mötes om ökade kostnader och krav på medbestämmande när bolaget just nu är inne i en omstruktureringsprocess som är hårt styrd.

Senast SAS-piloter gick ut i strejk var 2019. Det är det avtal som då framförhandlades som pilotfacket i vintras sade upp och begärde om omförhandling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!