Sollentunas pedagogpris går till en lärare som framgångsrikt arbetat med att tillsammans med elever utvecklat en tillgänglig, hållbar och digital lärmiljö. Läraren ska ha bidragit till förbättrade resultat, ökad pedagogisk kvalitet samt ökad trygghet.
Johan Möllersvärd arbetar på Rälsen, en skola i Rotebro, och är nu inne på sitt tionde år som lärare. Han beskriver sin lärarstil som tydlig och inkluderande.
– Jag vill ha ett levande klassrum med högt i tak. Jag vill att min undervisning ska vara aktuell. Jag är inte låst till böcker utan försöker variera mig så mycket som möjligt. Händer det något i världen är det viktigt att jag belyser det. Det gör mina ämnen mer levande och eleverna blir mer motiverade.
Han tycker att elever också måste våga misslyckas – och inga nedsättande kommentarer accepteras i hans klassrum.
Hur hanterar du svårhanterliga situationer med elever?
– Tillsammans med mina klasser sätter jag upp spelregler för läsåret. Våra regler placeras tydligt i klassrummet. Om en elev inte följer dessa regler ger jag hen tre klappar på axeln vilket innebär att hen måste stanna kvar i klassrummet efter lektionen. Vi pratar då igenom situationen. Ser jag ingen förbättring nästkommande lektion kontaktar jag hemmet. Om en elev missköter sig finns det alltid en förklaring till varför, och utan kommunikation blir det ingen förbättring.
Vinnaren koras under våren.