Swedavia har ansökt hos mark- och miljödomstolen om att få lägga till fler kurvade inflygningar och om att planen ska kunna landa eller starta på två banor samtidigt. På så sätt ska bränsleåtgången minska, då färre plan behöver vänta i luften.
Men förslaget om ny användning av banorna innebär nackdelar för invånarna, enligt Sigtuna kommunstyrelse.
– De sammanhängande tysta perioderna skulle minska för boende i exempelvis Rosersberg och Skånela. I första hand säger vi därför nej till förändringen, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande.
I dag landar all trafik på en bana, medan resterande trafik startar på en annan bana så länge trafiken understiger 84 flygrörelser per timme. Det innebär att boende vid banorna har tider på dygnet då det är mer tyst. Med det nya förslaget skulle trafiken vara igång fler timmar på båda banorna.
– Just nu är det här inget problem, men sådana här tillstånd är långsiktiga. Därför måste vi tänka framåt. Om det blir som IATA och andra organisationer förutspår så kommer flygtrafiken att vara tillbaka på 2020 års nivåer framåt år 2023 eller 2024 igen, säger Olov Holst.
Om ändringen går igenom vill Sigtuna att Swedavia gör en utredning om hur förändringarna kommer påverka dem som bor nära banorna och hur eventuella bulleråtgärder ska bekostas. De områden som berörs av de sökta ändringarna är Rosersberg, Skånela, Åholmen, Vallstanäs, Harg, Nyborg, Bergshamra och Gullbacken.