"SAS behöver strama upp sina rutiner"

Flygbolaget SAS behöver strama upp sina rutiner när det gäller den dagliga kontrollen av flygplan som trafikerar Skandinavien och Europa. Men bristerna som upptäckts har inte äventyrat säkerheten, säger Sven Christiansson, chef på Skandinaviska tillsynskontoret, STK, i Sollentuna.

Sigtuna2004-11-11 14:19
SAS gör dagligen säkerhetskontroller på sina flygplan. Kontrollen protokollförs sedan.
För en tid sedan upptäckte den norska luftfartsmyndigheten att SAS i vissa fall gjorde kontroller exempelvis klockan 22.00, men bokförde dem inte förrän vid midnatt. Därmed kunde det gå drygt ett dygn innan nästa kontroll utfördes.
Enligt Skandinaviska Tillsynskontoret beror det här på brister i flygbolagets administrativa system.
- Vi har bett SAS att ändra skrivningen för de dagliga kontrollerna så att de inte kan tolkas flera olika sätt, säger Sven Christiansson.

Fuskar inte
STK, en speciell myndighet som drivs av de skandinaviska luftfartsmyndigheterna tillsammans, hade ett möte med SAS i tisdags där frågan diskuterades.
— Det är fel att säga att SAS fuskar med säkerheten. Men man skulle ha skrivit exakt när checken ska göras och rapporteras, säger Sven Christiansson.
I den dagliga säkerhetskontrollen kollar mekaniker eller tekniker bland annat oljan och slitaget på landningsställen. Det är en enklare kontroll som ligger utanför flygplanens myndighetskontrollerade underhållsprogram.
De aktuella rutinbristerna har gällt flygplan av typen Boeing 737, MD-80 och MD-90 som flyger på linjer i Skandinavien och Europa.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om