Så jobbar de med 225 barn och 49 olika språk

Trots stora utmaningar får två kommunala förskolor i Valsta höga betyg. Här är all personal utbildad.

Förskolechef Marie Svensson och Matheo Toma lägger pussel. Förra hösten hade de en lyckad ljusfest som avslutning på ett arbete om FN:s konvention om barns rättigheter. Många föräldrar medverkade.

Förskolechef Marie Svensson och Matheo Toma lägger pussel. Förra hösten hade de en lyckad ljusfest som avslutning på ett arbete om FN:s konvention om barns rättigheter. Många föräldrar medverkade.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2020-10-24 13:00

I Valsta talas många olika språk och vissa barn växer upp i så kallad barnfattigdom. Trots det klarar personalen på förskolorna Ragna och Edda sitt arbete bättre än förskolor i många andra delar av Sverige.

Hur gör ni?

– Vi har fasta rutiner och bra personalorganisation, men är också flexibla om något händer. Bemötandet och förhållningssättet mot föräldrarna är också viktigt för oss, säger förskollärare Maria Vickström.

Speciellt på morgnarna när många föräldrar är stressade tycker hon det är viktigt att personalen bemöter föräldrarna respektfullt. De vill också ta vara på föräldrarnas olika erfarenheter och kunskaper för att berika förskolans verksamhet.

– Det är viktigt att vi ofta tar oss tid att prata med föräldrarna så att både de och barnen känner en trygghet kring förskolan och är delaktiga i vad vi arbetar med, säger Maria Vickström.

I flera år har både Ragna och Edda fått höga betyg av föräldrarna. I år fick Ragna hela 99 procent och Edda 85 procent i kommunens mätning av antalet nöjda kunder (NKI).

– Det känns jättekul att få det här resultatet eftersom jag vet att min personal är engagerad och jobbar så professionellt med barnen. Och det är extra roligt att föräldrarna ser det, säger Marie Svensson, rektor på båda förskolorna.

Förskolorna har ett projekterande arbetssätt. Det innebär att barnen har ett projekt som de på olika sätt ska utforska under året. Allt dokumenteras, exempelvis genom att personalen filmar, när barnen provar saker. Sedan kan filmen spelas upp på en stor duk och gruppen kan tillsammans reflektera över vad de lärde sig.

Andra delar som förskolan fokuserar på är språket och den pedagogiska miljön.

– Digitalitet och sinnlighet (alla sinnen) ska finnas med i allt. Exempelvis undersökte barnen en dag ordet lutning. Då fick de gå ut och prova att släppa saker i lutningar och att luta sin kropp på olika sätt för att känna och undersöka vad lutning är, berättar Maria Brúnet.

Hon är pedagogista på de båda förskolorna. Sigtuna kommuns pedagogistor arbetar med reflektion kring arbetet tillsammans med personalen. De håller också i ett pedagogiskt forum där pedagogerna träffas för intern kompetensutveckling.

Personalomsättningen kan vara stor på vissa förskolor, men många på Edda och Ragna trivs och har arbetat här länge.

Bland förskolans 225 barn finns just nu 49 olika språk.

Hur hanterar ni det?

– Vi kommunicerar på flera olika sätt. Många av våra pedagoger kan också teckenspråk som ibland används som stöd för nyanlända barn. Vi har även flera pedagoger med olika modersmål, säger Marie Svensson.

Men det är ett stort pusslande för att rätt personal ska hamna på rätt plats varje dag. Därför finns här även samordnare av bemanningen; personer som ser till att undervisningen på alla avdelningar blir så likvärdig som möjligt.

Vilket är förskolans viktigaste uppdrag?

– Språket är viktigt för att barnen ska kunna uttrycka sina åsikter. Att lära tillsammans, känna att man är en del av en gemenskap och få känslan att det går att förändra något på förskolan eller i sitt nära samhälle, är också sådant vi strävar efter, säger Maria Brúnet.

Marie Svensson lägger till.

– Ja, och att vi ger barnen förutsättningar att vara kompetenta individer samt att de lär sig lyssna på varandra och ha respekt för varandra, att de har uppfattat sitt eget lärande, det är det viktigaste, säger hon.

"Vi känner oss trygga"

Ragna förskola fick 99% och Edda 85% i kommunens mätning av antalet nöjda kunder (NKI), vilket är högst betyg av alla kommunens förskolor. Trots att de har lika många anställda per barn som andra förskolor i kommunen så lyckas personalen här bra enligt föräldrarna. En pappa säger till UNT att de känner sig trygga med att lämna sina barn här. "Det är bra att personalen arbetar aktivt med att lyssna på barnen och tar vara på deras intressen. Vi märker att barnen trivs på förskolan." säger han.

Karta: Förskolan Ragna
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!