Ryska flyg förbjöds över hela EU:s luftrum natten mot måndag. Ändå har ryska flygbolag kommit med upprepade förfrågningar till Sverige sedan dess.
Transportstyrelsen har fått åtta förfrågningar om att få flyga över Sverige, rapporterar DN på torsdagen. Det är dock inte enbart Aeroflot som skickat dessa ansökningar, som DN skriver, utan de har inkommit från totalt fem flygbolag. Det uppger Ingrid Almén, sakhandläggare vid Transportstyrelsen.
Utöver Aeroflot rör det sig om flygbolagen Rossiya, Ikar, Atran, Volga Dnepr och Nordwind – och det handlar om både passagerar- och fraktflyg.
Det är heller inte Aeroflot, utan ryska ambassaden, som har undersökt möjligheten för ryska flyg att få landa på Arlanda. Ingen formell ansökan har dock inkommit ännu, utan ambassaden har skickat en så kallad allmän förfrågan, berättar Ingrid Almén.
– Den stora anledningen bakom förfrågningarna är att hämta hem ryska medborgare som är strandsatta, som kanske varit på semester och inte kommer hem på grund av EU:s förbud, säger Gunnar Ljungberg, Transportstyrelsens direktör för sjö- och luftfart.
Han förklarar att samma typ av förfrågningar inkommer även till andra europeiska länder, eftersom Ryssland måste ha tillstånd för varje land de vill flyga över. Förutom att hämta hem medborgare, så kallad repatriering, kan det också handla om att flygbolagen vill köra hem tomma flyg som står parkerade i andra länder.
– Så vitt jag vet står inga ryska plan i Sverige, säger Ingrid Almén.
Sätter förfrågningarna stor press på Transportstyrelsen?
– Nej, inte speciellt, säger Gunnar Ljungberg.
– Vi får ju alltid förfrågningar där man inte har trafiktillstånd, det är en verksamhet vi har. Men nu är det ju mindre på grund av sanktionerna.
En extra omständighet är att tillstånden nu behöver koordineras med andra länder, berättar han.
– Det är viktigt att vi hanterar det lika och att sanktionerna får den effekt de är avsedda att ha.
Ser ni förfrågningarna som ett säkerhetshot?
– Nej, inte alls.
Försvarsmakten är ansvariga för att skydda svenskt luftrum. Transportstyrelsen hanterar civil luftfart. I vissa fall har man gjort undantag och godkänt ryska fraktflygningar, när det rört transport som är viktig för EU, uppger Gunnar Ljungberg.