Rutinkontroller på flygplan utfördes inte i tid
Under den här veckan ska Luftfartsstyrelsen utvärdera om de åtgärder SAS tänkt vidta för att komma tillrätta med brister i flygsäkerheten är tillräckliga. Det handlar om att vissa rutinkontroller på ett antal flygplan inte utförts i tid.
På Luftfartsstyrelsen ser man allvarligt på det som inträffat. Enligt Nils Gunnar Billinger, generaldirektör vid Luftfartsstyrelsen handlar det visserligen om marginella överträdelser.
- Men själva poängen med flygsäkerheten är att vi ska ha bra marginaler. Det är dubbla eller tredubbla system för att det ska vara så säkert som det bara kan bli, säger han.
Kontrollerna utförs av flygtekniker vid underleverantören SAS Technical Services, STS. Det som har skett är enligt Lars Mydland, operativ chef vid SAS orsakat av administrativa problem inom STS:s organisation.
- De har fått pålagor om att göra inspektioner vid vissa tidpunkter. Men sedan har de inte lyckats få ut en arbetsorder i tid. Underleverantören har inte gjort sitt jobb och vi har inte upptäckt det tillräckligt fort.
De enskilda kontrollerna fördröjdes med allt ifrån en månad upp till ett års tid.
- När inspektionerna väl gjordes fann man inga fel. Vi har därmed inte utsatt varken passagerarna eller besättningarna för några risker. Men det visste vi inte då och det är klart att det är mycket allvarligt, säger Lars Mydland.
I samtliga fall rörde det sig om flygplan av typen Airbus och överträdelserna skedde både vid Arlanda och i Köpenhamn.
SAS SOM har nu presenterat ett program för hur man ska komma tillrätta med problemen. I första hand handlar det om att man tar tillbaka en del av den administrativa kontroll som tidigare lagts ut på STS.
- I fortsättningen kommer det att vara vi som läser av direktiven och ser till att det läggs ut en arbetsorder även om vi naturligtvis inte kan utföra själva arbetet, säger Lars Mydland.
Enligt Luftfartsstyrelsen är det inte särskilt vanligt att överträdelser av det här slaget sker.
- Men det har förekommit även hos andra flygbolag, säger Nils Gunnar Billinger.
Om Luftfartsstyrelsen inte är nöjd med hur ett flygbolag hanterar säkerheten kan man som en sista åtgärd dra in flygtillståndet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!