Daniel kliver över det blottlagda betonggolvet i sin frisersalong i Valsta centrum och pekar på en glipa i det rör som förde vatten till de två stolarna där han brukar tvätta kundernas hår. En naken träkonstruktion står direkt på betonggolvet med ett system av grå plaströr och på väggarna runt om lokalen har någon hängt för plast.
– Jag upptäckte att kom ut vatten. Det var ungefär i mitten av januari och jag ringde Sigtunahem. De sa att det var jättebra att jag hörde av mig direkt, säger Daniel.
Det visade sig att det runnit ut vatten under lång tid. Torkar sattes in och hantverkare kommer till lokalen i mitten av februari. Sedan händer inte så mycket mer och han börjar undra när renoveringen kan bli klar. Till en början får han ha kvar viss verksamhet och varor i lokalen, men måste efter en tid flytta allt till en annan lokal i andra änden av huset. I början av maj får han så ett brev från hyresvärden, Sigtunahem, där det står att renoveringen ska börja den 17 maj och bli klar till den 20 maj. Han ställer in sig på att flytta tillbaka till den 20 maj, men ingen kontaktar honom.
– Och de kom först veckan efter och då gjorde de den här väggen, säger han och visar på väggen mot gatan där det nu sitter en helt ny bar gipsskiva. Men det är inte klart, säger han.
Han får till slut tag på den nya projektledaren som svarar att det kan dröja till midsommar innan allt är klart. Kanske längre.
– Ingen vet någonting. Jag ringer runt och alla bara hänvisar till någon annan. I kundtjänsten säger de att ansvarig chef ska kontakta mig, men det har inte hänt, säger han.
Två gånger har han blivit tvungen att flytta sina saker. Först från lokalen för att de behövde använda hela lokalen vid renoveringen och andra gången för att hyresvärden sagt att någon annan hyresgäst skulle flytta in och behövde lokalen. Nu har han fått låna en tredje lokal. Daniel säger att det värsta är att han att han inget får veta om vad som ska hända och när.
– Då hade jag kunnat planera. Kanske tagit semester, gjort annorlunda med alla saker. Nu har jag fått flytta alla saker två gånger. Och ingen säger vad som händer nu.
Det hela är en ekonomisk katastrof för Daniel själv. Försäkringsbolaget har sagt att de inte kan ge någon ersättning innan hyresvärden rapporterat vad renoveringen kostat och hyresvärden säger att det inte går att bedöma så länge renoveringen inte är klar.
– Jag vill inte lämna lokalen. Om jag stänger tror mina kunder att jag gått i konkurs, då förlorar jag dem, säger han.
Han berättar att den sista torken togs bort i maj, ungefär samtidigt som hyresvärdens projektledare blev sjuk. Den nye kom senare på besök till lokalen och Daniel fick då veta att renoveringen kan ta ända till midsommar.
Till UNT säger Sigtunahems nye projektledare för renoveringen att det fortfarande står avfuktare i lokalerna och att han inte kan yttra sig om vad den tidigare projektledaren sagt eller gjort.
Sigtunahems fastighetschef Bertil Hallbäck svarar UNT via mejl:
"Vi beklagar om det uppfattats som om vi brustit i kommunikationen. Tråkigt att det uppkommit en vattenskada, med långa torktider av betong, som vårt och hyresgästens försäkringsbolag nu får reda ut."