Håkan Eriksson var på väg hem från jobbet när han passerade en trafikolycka på väg 273, en dryg kilometer söder om Husby-Långhundra. Två bilar hade krockat med en älg, det var becksvart och mycket trafik.
– Älgen hade slagit in framrutan på bilen, studsat över bilens tak och sen landat på en mötande bil och rullat över taket på den med, berättar Håkan Eriksson och beskriver olycksplatsen som rörig.
– Älgen låg kvar på vägen och folk yrade omkring. Så jag började med att kolla så att alla mådde bra, sen ringde jag 112.
Håkan fortsatte att hjälpa till på platsen men varken polis eller räddningstjänst dök upp.
– En av de inblandade var gravid och väldigt chockad, så jag satte henne i min varma bil och ringde 112 igen. Jag påpekade att det var väldigt rörigt på platsen och mycket folk och skrot på vägen.
En lastbil med påkörningsskydd, en så kallad TMA-bil, kom och stängde av vägen. Även en ambulans anlände och kontrollerade de inblandade och tog med sig en person för kontroll.
Håkan Eriksson ringde 112 en tredje gång. En polispatrull från Sollentuna skulle ha skickats och han undrade var den var. Det han inte får besked om då är att polisen omdirigerats för att leta efter ett försvunnet barn.
– 17.45 skickar vi en patrull från Sollentuna, men 25 minuter senare prioriteras den om eftersom en liten autistisk flicka försvunnit och stora delar av det distriktet engageras för att hitta henne, förklarar Anna Kling, sektionschef på polisens regionledningscentral i Stockholm.
– Men den här typen av olyckor ska vi absolut åka på i normala fall. Jag kan förstå att det kändes ensamt och otryggt på olycksplatsen och det är tur och beundransvärt att man som trafikant hjälper till så mycket på plats när blåljuspersonal inte har möjlighet, säger Anna Kling.
På olycksplatsen börjar istället Håkan tillsammans med två andra personer att städa upp. De drar bort älgen från vägen och sopar vägbanan fri från skrot. Nu efteråt är han kritisk till att det var privatpersoner som fick sköta arbetet.
– Det var en mörk 80-väg i skogen. Det kändes naket och osäkert. Jag skulle hålla koll på bilar och på om någon var chockad och började yra iväg. Det hade varit tryggt om nån stängde av vägen och dirigerade trafiken direkt, säger han och fortsätter:
– Jag har stannat på många olyckor och det är första gången som inte polis eller räddningstjänst kom, men det får ju inte hända. Det känns inte som att det är privatpersoner som ska dra undan älgen och städa vägbanan, säger Håkan Erikson, som har dålig rygg och blev sängliggande i två dagar efter insatsen.
Det verkar finnas flera orsaker till att det inte kom lika mycket blåljuspersonal till olycksplatsen som det brukar. Trots att det finns fyra brandstationer inom 20 minuters avstånd.
– Vid den här olyckan får vi medlyssning på två larmsamtal och väljer att inte åka i och med att alla är ur bilarna och mår bra. Polis och väghållare får i uppgift att åka dit, förklarar Thomas Landberg, operativ chef vid räddningstjänsten.
Hos SOS Alarm har Håkans tre larmsamtal registrerats och innehållet stämmer med det han själv berättat.
– Ett klockan 17.19 där de första uppgifterna är att ingen är skadad och att det är skrot på vägen, mycket trafik och två bilar inblandade. Då bedömer räddningstjänsten att det är en polisiär fråga, säger, Staffan Ekengren, kommunikationschef vid SOS Alarm.
Vid nästa samtal åtta minuter senare stannar larmoperatören kvar längre i samtalet.
– Nu har man upptäckt en skadad person och vi larmar ut en ambulans som prio ett. Vi hänger kvar i det här samtalet i 15 minuter för att säkra situationen eftersom vi märker att det är oklart på platsen. Jag kan också se att en polispatrull ska ha skickats.
Men varför kopplar ni inte in brandkåren på ärendet igen när larmaren ringer en tredje gång?
– Om operatören gör bedömningen att det är ett polisärende så kopplar vi över till polisen direkt för att hinna ta hand om fler larmsamtal. 18.32 ringer Håkan igen och undrar var polisen tog vägen och då kopplar vi över till polisen igen.
– Så vad jag kan se har vi har följt de rutiner vi har i sådana här ärenden. Det är helt rätt att ringa när man bedömer att här behöver vi hjälp och vi ska alltid bedöma den senaste informationen vi får, tillägger Staffan Ekengren.