Som UNT tidigare rapporterat har Trafikverket under flera år haft planer på att byta ut den gamla, smala och utslitna bron. Då och då under sommarhalvåret fastnar den i öppet läge efter broöppning och trafiken som leds om får flera mils omväg via Rotebro eller Uppsala.
Men nu är det bestämt att byggstarten ska ske i höst. Den nya bron kommer att placeras cirka 50–100 meter öster om den gamla bron, på Sigtunasidan om den gamla bron.
Vad händer med trafiken under byggtiden?
– Vägtrafiken kommer att gå kvar på den gamla bron. Målsättningen är att bygget ska ha så lite påverkan på både sjö- och vägtrafiken som möjligt, säger David Eriksson, projektchef på Peab som nu har fått uppdraget att bygga bron.
204 miljoner kronor blir kostnaden för att bygga både den nya Erikssundsbron och en öppningsbar bro över Almarestäket mellan Järfälla och Upplands-Bro kommuner.
– Vi ser redan nu i planeringsstadiet att vi kan hitta många synergier mellan de båda broarna, såsom liknande tekniska konstruktioner, säger Thomas Larsson, produktchef på Peab anläggning.
Enligt Trafikverket kommer även den nya Erikssundsbron att bli en öppningsbar vridbro. Dagens bro har omfattande och allvarliga skador. Därför bedöms fler reparationer och ombyggnationer inte vara lönsamt.
Utöver brons dåliga tillstånd är den med sina sex meter i bredd för smal för dagens trafiksituation, enligt Trafikverkets utredningar. Här passerar varje dygn hela 5 500 vägfordon och bron öppnas för sjötrafik cirka 1 000 gånger per år. Många fordon är dessutom tunga lastbilar och tunga bussar på väg till Arlanda, Uppsala och Kapellskär i Norrtälje kommun.
Den nya vägsträckningen av väg 263 i Erikssund kommer på den södra sidan om sundet i cirka 70 meter att byggas utmed dagens sträckning av vägen.
– På den norra sidan kommer vägen gå genom dagens hästhagar och ansluter sedan till nuvarande vägsträckningen i den skarpa högerkurvan. Vägen kommer att fortsätta gå mellan stuteriet och slottet, sa Jan Halén, projektledare på Trafikverket för det nya vägbygget, i en tidigare intervju med UNT.
Av trafiksäkerhetsskäl blir den nya bron nästan dubbelt så bred som den nuvarande bron där det idag inte går att möta större fordon. Vägen över bron blir nu uppdelad i två körfält. Här kommer även att rymmas en gång- och cykelbana när allt är klart om cirka två år.