Några taxichaufförer i Sigtuna kommun är missnöjda. De anser att de utsätts för osund konkurrens.
– Under större delen av året har Flygets långtidsparkering kört hotellgäster från Quality hotel och Connect hotel, säger en taxichaufför.
Han är förvånad över att stora hotellkedjor som Petter Stordalens Choice hotels inte har bättre koll på vilka lagar som gäller taxi- och transfertrafik.
– Om de får reda på att fängelse finns med i straffskalorna för beställare, så kanske de tänker till en extra gång, säger chauffören.
På hotellens webbsidor finns information till gästerna om att de erbjuder kostnadsfri transfer till och från Arlanda flygplats. Resorna bokas antingen genom hotellens webbsidor eller direkt i receptionen.
Cheferna på hotellen svarar att de endast har köpt ett bokningssystem. Vem som betalar för körningarna som bokas i systemet, svarar de inte på.
Stefan Tengman, vd för bolaget Matchedin som kör minibussarna, svarar att hotellen i Arlandastad har köpt in sig i deras system som erbjuder kunderna ett sätt att planera, säkerställa och följa upp gästernas ankomst till hotellen eller parkeringar.
Enligt Transportstyrelsen ska all trafik som kör personer mot betalning räknas som taxitrafik och ha trafiktillstånd.
Gäller det även om inte kunderna själva betalar för resan?
– Ja, det krävs trafiktillstånd i det här fallet. Men hade ett hotell ägt en bil och skjutsat sina gäster gratis, då hade de inte behövt tillstånd. Däremot krävs alltid tillstånd när hotellen har med en underleverantör att göra. Ett bokningssystem är ju egentligen ett system för beställning av resor och då skall de ha tillstånd, säger Markus Edsbagge, sektionschef på Transportstyrelsen.
Stefan Tengman är däremot helt övertygad om att deras trafik inte kräver tillstånd.
– Vi tar inte betalt för transporten, utan den ingår i en tjänst, ingen betalar oss för resorna. Innan vi startade pratade vi med Transportstyrelsen som sa att vi inte behövde tillstånd. Vi vill inte göra några fel som kan drabba våra anställda eller andra. Transportstyrelsens regelenhet säger nu till oss att de inte tar ställning till om det behövs yrkestrafiktillstånd för den verksamhet vi och andra bedriver, utan det är upp till lagstiftaren att fastställa vad som gäller genom domar eller förtydligande i lagstiftningen, enligt dem finns två tidigare friande domar från 1936 och 1955, säger Stefan Tengman.
Matchedin är ett bolag som arbetar för att hjälpa människor som har det svårt att ta sig ut på arbetsmarknaden. De driver på entreprenad en långtidsparkering i Arlandastad. Det var under pandemin som företaget började samarbeta med hotellen.
– Vi har gjort allt i vår makt för att inte låta någon av våra anställda gå ut i ny arbetslöshet. Vi är mycket stolta över att i princip alla är kvar som anställda hos oss. Medarbetarna och utrustningen på Flygets Långtidsparkering finansieras främst från den verksamheten. Eftersom våra kunder kan välja att få en kostnadsfri transfer till och från Arlanda när man parkerar hos oss, så har vi de resurser som behövs och de finansieras så långt som möjligt genom intäkter vi har från den verksamheten, säger Stefan Tengman.
Han anser att det saknas tydlighet i lagstiftningen, och att de följer lagen så gott de kan.