Det sa Per Taube, ordförande för Arlandastad Holding, under en digital version av Arlandalunchen som arrangerades av Stockholms Handelskammare och Airport City Stockholm.
Åtta talare, bland andra Sigtunas kommunalråd Olov Holst (M), Maria Nimvik Stern, generalsekreterare Mälardalsrådet och Rikard Steinholtz, infrastrukturchef på SAS hade bjudits in för att tala om sin del av bygget av en hållbar flygplatsstad.
Per Taubes bolag äger mycket av marken kring E4 i höjd med Arlandaavfarten. Här bygger de nu bland annat mässanläggningen Scandinavian XPO och finansierar en tunnel under motorvägen.
Under Arlandalunchen som hölls digitalt, framförde Per Taube idén om att privata intressenter kring Arlanda kan skapa ett gemensamt bolag för att tillsammans lösa ut nuvarande ägarna av Arlandabanan som kör tågtrafiken Arlanda Express. Bland andra Handelskammaren har tidigare föreslagit att staten ska köpa tillbaka Arlandabanan så att priserna på snabbtåget till Arlanda kan sänkas.
– Jag tycker att det är helt rätt att lösa ut A-train. Mycket infrastruktur finns redan på plats. Det finns stora möjligheter att även bygga en station före flygplatsens terminaler, ett Arlanda syd, säger Per Taube.
På så sätt menar han att det skulle det bli lättare för alla runt Arlanda att ta sig till hotell, mässanläggningar och arbetsplatser.
– Vi kan lösa in vår mark, och till Arlanda syd skulle autonoma (självkörande) elbussar kunna anslutas, säger Per Taube.
Även förslaget om att förlänga Roslagsbanan från Vallentuna diskuterades under mötet.
En annan av de medverkande var Stefan Stenberg, vd på Swedavias dotterbolag Swedavia Realestate.
De tror, liksom Arlandastad Holding, mycket på behovet av mötesytor när pandemin är över. Därför planerar de nu för en kongressanläggning med plats för 4 000 delegater i nära anslutning till flygterminalerna.
– Vi har i dag 1 300 hotellrum vid flygplatsen. Vi tror att det inte kommer räcka och planerar därför för ytterligare 500–600 rum, säger Stefan Stenberg.
Ett annat stort projekt de har på gång är ett nytt logistikområde nära E4 vid Måbyavfarten.
– Nästa år ska vägar, vatten och annan infrastruktur byggas där. Kort därefter kommer byggnader upp. Vi har kontakt med företag som är intresserade av etablera sig i det nya området, säger Stefan Stenberg.