Nya terminalen invigd

Nu har Arlandas nya terminal fem officiellt invigts. På 6000 kvadratmeter, till en kostnad av 300 miljoner, finns ett större utbud av affärer men också en rymligare säkerhetskontroll. Något som terminalchef Peter Bohman menar ger känslan av internationell storflygplats.

Peter Bohman är chef för Arlandas terminaler.

Peter Bohman är chef för Arlandas terminaler.

Foto: Eva Nevelius

Sigtuna2009-04-29 16:23
Tidigare har Arlanda fått höra att man är sämre än Kastrup när det gäller utbudet av affärer, kaféer och restauranger. Nu hoppas de ansvariga själva att man kommit i fatt, åtminstone till en del.
- Totalt sett har vi mer butiker och restauranger än Kastrup men här är det mer utspritt på olika terminaler. Men den här terminalen blir en del av vårt nya ansikte utåt. Vi är jättenöjda med den, den är stor och öppen och vi är många som har sett fram emot det här i flera år. Nu blir vi äntligen en internationell flygplats och det känns jättebra, säger Peter Bohman terminalchef LFV Arlanda.

Taxfreebutiken som smygöppnade före jul har redan fått pris, ett slags resedetaljhandelns Oscar, i tävlan med taxfreebutiker på London Heathrow och i Macau. Ytterligare sju nya butikerna som säljer allt från inredning, mode och svenskt glas till böcker och tidningar har slagit upp portarna nu under våren.
Här finns en del överraskningar som en mycket exklusiv leksaksaffär med egen lekhörna och Designtorget som nu gör ett försök att sälja sina ofta udda designidéer till flygplatsresenärerna.
- Här har vi haft möjlighet att utgå helt från det kommersiella. När vi har planerat tidigare har vi ofta fått tränga in affärerna mellan gater och annat, berättar Joakim Klingsell som är en av dem som jobbat med att utveckla utbudet.

För i den nya terminalen är det gott om utrymme med utsikt över flygplatsen utanför och en takhöjd på åtta meter. Det gör att det också blivit naturligt att lägga en hel del energi på formgivningen.
Men för stressade affärsresenärer kan det vara en annan förändring som uppskattas mest. Det är den nya säkerhetskontrollen i två plan med ett tretton meter långt, helt automatiskt, rullande band för handbagage som ska röntgas. Utrymmet är nästan tio gånger så stort som den gamla säkerhetskontrollen.
- Vi har velat skapa köyta. Det ska finnas plats att stå utan att trängas. Det ska vara öppet och ljust och vi hoppas minska stressen hos passagerarna, säger säkerhetschef Anders Lennerman.
Förhoppningen är också att köerna ska minska. Vid de nya kontrollerna kan 200-220 personer passera i timmen. Motsvarande siffra förut var 180 personer i timmen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om