Planerna för nya Märsta station väcker reaktioner

Märstabor är oroliga för att trafiken ska öka på Aspvägen när Märsta nya station byggs. Några vill även bevara stationshuset.

Det gamla stationshuset står i vägen för den nya gångbro med biljettförsäljning som ska byggas över järnvägen i Märsta.

Det gamla stationshuset står i vägen för den nya gångbro med biljettförsäljning som ska byggas över järnvägen i Märsta.

Foto: Maria Lindblom

Sigtuna2021-09-01 08:30

Fortfarande väntar Trafikverket på att få pengar av regeringen till nya Märsta station, i den nationella infrastrukturplanen för åren 2022–2033.

– Regeringen väntas fastställa planen under våren 2022 och då förhoppningsvis med nya Märsta station inkluderad, säger Mats Weibull (M), ordförande för bygg- och miljönämnden i Sigtuna kommun.

undefined
Det gamla stationshuset står i vägen för den nya gångbro med biljettförsäljning som ska byggas över järnvägen i Märsta.

Under tiden ska en plan för ombyggnaden tas fram och nu har Trafikverket sammanställt de första synpunkter som lämnats in på förslaget.

Syftet med ombyggnaden är dels att Märsta ska bli en effektiv bytespunkt för resenärerna, dels att turtätheten behöver öka för pendeltågen.

Här föreslås fyra spår, nya perronger och en gångbro över spårområdet. I gångbron kommer det att finnas plats för biljettköp och bron ska förbindas till de tre perrongerna. I förslaget står också att stationshuset ska rivas, vilket ett par närboende har reagerat på eftersom de anser att huset har ett historiskt värde.

Andra kommuninvånare har lämnat förslag på alternativa placeringar av stationen, exempelvis närmare Märsta centrums butiker.

Men det är inte spårtekniskt möjligt, enligt Trafikverkets utredare.

"Söder om nuvarande placering går spåret i kurva hela vägen till Brista”, skriver de.

Många synpunkter har lämnats in av boende nära Aspvägen. De befarar att trafiken kommer att öka och bli som en barriär mot det omtyckta rekreationsområdet på ena sida vägen.

I förslaget står nämligen att korsningen vid Brobyvägen ska stängas för biltrafik och ersättas med en ny bro över järnvägen längre norrut, i höjd med Aspvägen. Aspvägen ska i sådana fall förlängas.

undefined
Aspvägen (i den norra delen av ombyggnadsområdet) ska förlängas och gå på en bro över järnvägen. Nuvarande stationshuset (på bilden till vänster) föreslås rivas.

Trafikverket bollar över frågan till Sigtuna kommun och länsstyrelsen:

”Trafikverket ansvarar för att projektera och bygga bron i Aspvägens förlängning, bron kommer sedan att övergå i kommunal ägo. Samrådsunderlaget kommer skickas till länsstyrelsen och de beslutar om projektet har en betydande miljöpåverkan eller inte."

Hur kommer ni att göra med Aspvägen. Finns andra alternativ?

– Aspvägens förlängning är en förutsättning för att kunna genomföra projektet, vilket finns fastlagt i en avsiktsförklaring mellan Sigtuna kommun och Trafikverket. Järnvägsövergången norr om Märsta station vid Brobyvägen kommer att byggas om till en planskild gång och cykelväg. Av den anledningen behövs en ny nordlig järnvägsövergång för motorfordon i Aspvägens förlängning, svarar Mats Weibull.

Karta: Märsta station
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!