Ny flygbränsleanläggning i Märsta

För att hålla sitt politiska löfte om att få bort flygbränsletransporterna med lastbil vill Stockholms borgerliga majoritet satsa 80 miljoner kronor i en ny anläggning för flygbränsle vid Brista kraftvärmeverk i Märsta.

Sigtuna2001-11-15 00:01
— Vi visar nu att staden tar ett gemensamt politiskt och ekonomiskt ansvar för en ny typ av flygbränslehantering som uppfyller dagens miljökrav, säger Stella Fare i Stockholmspartiet (sp), som drivit frågan hårdast.
Stockholm stad försäkrar, genom Stockholms Hamn AB, att finansiera 80 procent av den nya anläggningens gemensamma kostnader.
Birka Energi och dotterbolaget Birka Värme, huvudägare till Brista värmeverk, betalar resterande summa.
— Vi gör det för att påskynda processen med att avveckla flygbränslehanteringen på Loudden. Vi räknar med att få tillbaka pengarna när vi senare förhandlar med oljebolagen om en avveckling, säger Jörgen Kleist, vd för Stockholms stadshus AB.
A-Flygbränslehantering AB (Afab), som företräder oljebolagen, uppger att det är en bra lösning.
— Jag vill poängtera att ingenting är bestämt än. Först ska styrelsen för Afab bestämma om projektet bär sig ekonomiskt, miljömässigt och tekniskt, säger Mats Erik Hedenström, projektledare på Afab.
Det kan ske tidigast till årsskiftet, säger han.

Inte klart med transporterna
Även om Bristaalternativet blir verklighet, är det långt ifrån klart hur flygbränslet ska transporteras till den nya omlastningsdepån.
Både Sigtuna kommun och Luftfartsverket kan tänka sig tågtransporter på stambanan till Brista kraftvärmeverk. Därifrån går flygbränslet sedan vidare med pipeline till den nya flygbränsledepån på Arlanda.
Stockholms stad har fattat ett principbeslut om att de tankbilar som i dag kör flygbränsle från Stockholms oljehamn Loudden till Arlanda ska bort från Valhallavägen. Stockholmspartiet, som har vågmästarroll i Stockholms stadshus, vill också avveckla Louddens oljehamn.

Gävle hetaste alternativet
Det hetaste alternativet just nu är att flytta flygbränslehanteringen till Gävle hamn. Därifrån skulle flygbränslet, cirka 700 000 kubikmeter om året, transporteras på stambanan till Brista. Det rör sig om två tågset per dygn. Men Uppsala och Tierp har sagt nej till en sådan lösning av miljömässiga skäl.
— Vi tror att Brista är en bra plats för en flygbränsledepå om bränslet kommer hit med järnväg. Då kan vi även samordna transporterna av flis och torv till Bristaverket, därför är det en ekonomiskt bra lösning för oss. Styrelsen har gett sitt godkännande. Nästa steg är att få järnvägstransporterna rättsligt prövat av miljödomstolen, säger Jan Thorburn, vd på Birka Energi.
— Om allt går enligt planerna och ingen överklagar tror vi att transporterna kan påbörjas våren 2004.
Mats Hedenström på Afab tillägger också att Gävle hamn för stunden är det hetaste alternativet eftersom det där redan finns resurser för flygbränslehantering.
— Södertälje är också ett alternativ men då skulle bränsletransporterna gå genom Stockholms central och då behövs större spårkapacitet.

Flera år lång debatt
Förutom den rättsliga prövningen, måste också politikerna i Sigtuna godkänna Bristaalternativet. Den borgerliga majoriteten förordar att flygbränslet ska fraktas med järnväg till en ny bränsledepå i Brista.
— Stockholms stad har ju ett intresse av att transportfrågan ska lösas snabbt. Den här debatten har pågått i flera år utan att något har hänt. Ur den synvinkeln är det bra att de skjuter till pengar. Om det blir Brista eller inte avgörs i fullmäktige, säger Peter Kockum (m) kommunalråd.
Men socialdemokraterna vill inte ha riskabla bränsletransporter genom Märsta tätort och föreslår istället ett nordligt läge för omlastning från tåg till pipeline i Odensala.
— Det vore dumt att dra flygbränslet genom ytterligare en tätort. Det är en farlig hantering och vi vill inte att enbart ekonomiska intressen ska styra. Säkerheten och miljön är viktigare,
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om