– Min sambo reste för ett par dagar sedan och han sa att det skulle vara ett par timmar i kö till säkerhetskontrollen och så en och en halv timma i kö till incheckningen. Så vi åkte i god tid, säger Malin Lundström som ska åka på ett bröllop med släkten.
Nu sitter hon och väntar i en femtio meter lång kö på att få komma in i terminal 5. Vid ingången står vakter som kontrollerar att bara de som kan visa en flygbiljett med avgång inom tre timmar blir insläppta. Så ser det ut vid varje ingång till avgångshallen när UNT besöker flygplatsen på måndag vid lunchtid
Andra i kön har resonerat likadant: varit ute i god tid för att försäkra sig om att de tre timmar de har på flygplatsen räcker till incheckning och säkerhetskontroll. En annan familj, som ska till norra Italien, har ett annat problem: deras flyg som ska gå om två timmar återfinns inte på tavlan, och det går inte att checka-in.
– Vi ska flyga med Lufthansa men det går på något vis genom SAS. Han på SAS fick syn på flyget i datorn men sedan försvann det. Vi vet ingenting. De andra var förståndiga – de tog bilen, säger Daniel Flodström.
Swedavia är taget på sängen över hur snabbt svenskarna har börjat vilja resa igen och hur många som nu reser, säger folk med insyn i verksamheten på Arlanda.
Under måndagseftermiddagen var det enligt Swedavias hemsida längre än 45 minuters väntetid till säkerhetskontrollen – vilket betyder just en kö som är minst 45 minuter lång, men hur lång uppger inte Swedavia. Samtidigt var avgångshallen i terminal 5 under måndagen så packad med resenärer som stod och väntade i långa köer för att lämna av väskorna, att bara en liten remsa av hallen fortfarande gick att röra sig genom.
– När pilotstrejken började då tänkte man att det i alla fall skulle hinna lugna sig till dess vi skulle resa. Men nu åker ju folk hit tidigare än nödvändigt, säger Daniel Flodström.
Enligt Robert Pletzin på Swedavias pressavdelning är de stora resetopparna tidig morgon och sen eftermiddag.
– Det är många som reser nu och fler bolag finns i terminal 5 än före pandemin. Vi gör vad vi kan för att få ett bättre flöde, säger Robert Pletzin.
Han har ingen förklaring till varför just kön till att lämna bagage var så lång under måndagen, men säger att anläggningen fick stängas av två gånger under dagen för att sättas på igen efter tio minuter.
– Det görs preventivt för att det inte ska bli för högt tryck i anläggningen.