UNT har tidigare rapporterat om en Märstabo som i slutet av maj anmälde 1177 till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) då hennes svårt covidsjuke man först nekades ambulanshjälp. Bara några veckor före det avled hennes pappa i samma sjukdom ute i familjens sommarhus. Fadern agerade utifrån råd han fick från en sjuksköterska på 1177.
Nu har vårdbolaget Medhelp, som driver 1177:s telefonrådgivning åt region Stockholm, anmält sig själva i en så kallad Lex Maria-anmälan om ytterligare ett fall i maj. Företaget misstänker att en person som hade svår covid-19 fick fel råd. Även denna person avled i sitt hem, utan att ha fått någon hjälp.
Enligt Medhelps egen utredning ska personen först ha mejlat 1177. Sedan har hen ringt och bett om råd. Enligt det inspelade samtalet säger den sjuka att hen ”insjuknade för en vecka sedan, mår jättedåligt, har hög feber. Benen bär inte, kan knappt stå”.
Patienten andades också snabbt i viloläge samt hade hosta, smak- och luktbortfall, enligt samtalet.
Rådet patienten fick var att coronatesta sig, dricka mycket och återkomma vid försämring. Men efter det avled personen och kunde inte återkomma.
Medhelp skriver nu till Inspektionen för vård och omsorg:
”Patienten fick fel råd enligt vår uppfattning. Sjuksköterskan borde enligt hänvisningsstödet ha skickat in patienten omgående till sjukhus eftersom det fanns covidmisstanke och påverkat allmäntillstånd. Detta kan ha lett till fördröjd utredning och vårdskada.”
IVO ska nu utreda händelsen.