"Märsta station måste rustas upp"
Tålamodet hos Sigtuna kommun är slut.-Tågolyckan visar att frågan om en upprustning av Märsta station inte längre kan förhalas. Kapaciteten och säkerheten måste förbättras, säger Göran Hammarsjö(s).
-Det är ett sedan länge känt säkerhetsproblem vid Märsta station, säger Göran Hammarsjö.
Korsande tågvägar, är inte alls ett säkerhetsproblem, enligt Cornelis Haders,samhällsplaneringschef vid Banverket.
-Tågolyckan hade inget att göra med en krock mellan tåg som hade korsande tågrörelser. Signalsystemet omöjliggör att tåg släpps på mot varandra.
Men Cornelis Haders medger att det finns säkerhetsproblem vid Märsta station. Resenärerna går över spåren för att komma till tågen som går mellan Uppsala och Stockholm. En del kryper under bommarna när de är nedfällda.
-Korsande tågvägar är även ett kapacitetsproblem. Som det är nu kan vi inte öka trafiken särskilt mycket mellan Stockholm-Uppsala och Stocholm-Märsta.
Komforten brister
Göran Hammarsjö pekar på att trafiken med flygbränsle till Brista mottagningsstation kommer i gång i höst, vilket komplicerar säkerhetsfrågorna.
Men det är betydligt säkrare att transportera flygbränsle på tåg än i lastbil, där den mänskliga faktorn har större spelrum, enligt Cornelis Haders.
Han påpekar även att komforten brister på Märsta station, perrongerna är för smala och miljön är sliten.
Kommunen har väntat på en upprustning av stationen i 20 år och kräver att Banverket utreder en upprustning på nytt med högsta prioritet.
Banverket har gjort flera utredningar om framtiden för Märsta station. Två förslag har varit att riva den nuvarande stationen och bygga en ny på samma ställe eller vid Märsta centrum. I höst ska frågan utredas på nytt.
-Det ser i nuläget inte ut som att några åtgärder kan bli aktuella innan år 2010. Men mellan 2010 och 2015 finns en hel del pengar för olika projekt mellan Stockholm och Uppsala. Vad som blir aktuellt är inte klart, säger Cornelis Haders.
Två tåg krockade i Märsta station natten till lördagen och en preliminär utredning kan vara klar i början på nästa vecka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!