Märsta station kan byggas om i etapper

En hel del talar för att Märsta station får ligga kvar på sin nuvarande plats, och inte flyttar en bit söderut närmare Märsta centrum. Banverket utreder nu om stationen i stället kan byggas om i etapper.

Sigtuna2008-04-18 21:00
Förra året presenterades två alternativ till var en ombyggd Märsta station kan ligga. Tanken var att förstudien skulle ha varit klar under vintern. Men Banverket har ännu inte tagit något beslut om vilket alternativ som är det bästa.

I stället tittar man nu på om det går att dela in en ombyggnad i etapper. Skälet är att båda alternativen är mycket dyra. En ombyggnad på dagens plats beräknas kosta 791 miljoner kronor, i det södra alternativet 908 miljoner kronor.
- Det är svårt att få så mycket investeringsmedel på en gång. Etapplösningar kan vara en möjlighet för att bygga bort de värsta problemen med mindre investeringsmedel inom överskådlig framtid,säger Kicki Sandström, utredningsledare på Banverket.
- Om vi hittar bra etapplösningar, då går vi vidare med nordläget, det är omöjligt att göra etapper i sydläget eftersom vi måste kunna ha trafiken i gång hela tiden.

Lars Sundblad är en av tjänstemännen från Sigtuna kommun som ingår i projektgruppen.
- Det mest realistiska är nog att etappindela arbetet, det är vi överens om i projektgruppen. Då talar allt för att det är det befintliga läget man måste utgå ifrån. Som vi har förstått det från Banverket få man nog avföra sydalternativet då, säger Lars Sundblad.
I höstas yttrade sig kommunstyrelsen i Sigtuna kommun i frågan, och alla partier var då eniga om att man föredrog det södra alternativet närmare Märsta centrum. En flytt skulle göra att stationen passar in bättre i samhällsstrukturen, skrev man då.

Politikerna har inte haft frågan uppe för någon ny diskussion, men kommunalrådet Anders Johansson (s), kan tänka sig godta att man skrotar det södra läget bara en ombyggnad blir av.
- Jag är i det läget nu att vi får acceptera var de än gör ombyggnaden, om det blir i syd eller norr spelar mindre roll. Annars kanske vi står i en situation där vi inte får någon ombyggnad alls, säger Anders Johansson.
Det viktigaste, enligt honom, är att bygga om bangården med de korsande spår som gör att det ofta uppstår kö för tågen och som är en flaskhals på ostkustbanan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om