Många incidenter med markradar på Arlanda

Ett trasigt kugghjul var orsaken till den trasiga markradarn på Arlanda i onsdags. Under de sex år markradarn varit i drift har incidenter rapporterats vid 115 tillfällen. Nästa år ska Arlanda få ett nytt system för att hålla koll på allt som rör sig på banorna.

Foto: Robert Berthagen

Sigtuna2007-05-31 20:47
I en av tre radarstationer på Arlanda gick ett litet kugghjul sönder. Därför lade hela markradarsystemet på flygplatsen av vid klockan halv sex på onsdagsmorgonen.
- Det har aldrig hänt förut. Jag har inte heller hört talas om det någon annanstans, säger Anders Ledin, chef för operativa avdelningen på Arlanda.

Markradarsystemet togs i drift 2001. Redan från början stod klart att det fanns brister i systemet. Den etikett som på skärmen följer med varje plan eller fordon och identifierar det har hoppat från föremål till föremål.
På skärmarna hos flygledarna i tornet har föremål dykt upp som inte funnits i verkligheten. Spökekon kallas det och tas upp i många av de 115 incidentrapporter som skrivits av flygledare om markradarn.

I flygledarnas rapporter märks uppgivenhet och upprördhet över spökekon och hoppande etiketter. Men de senaste åren har antalet rapporter minskat kraftigt. 2003 skrevs 75 incidentrapporter, 2005 endast sex rapporter och året efter fem.
"Detta förekommer ju med jämna eller ojämna mellanrum utan att folk orkar skriva" säger en rapport från 2003.
Men Pia Johansson, chef för flygledningstornet, menar att antalet rapporter minskat för att systemet blivit bättre, och för att flygledarna lärt sig hantera bristerna i systemet.
- Det fanns en oerhörd förväntan hos flygledarna i början. När tekniken inte motsvarade det blev de väldigt besvikna och då skrivs mycket. Systemet är inte fulländat på något vis, säger hon.

Ingen av de 115 rapporterade händelserna har klassats som en allvarlig incident av Luftfartsstyrelsen, utan ligger i den lägsta nivån. Markradarns brister har inte påverkat säkerheten, enligt Pia Johansson.
- Man måste komma ihåg att markradarn inte är vårt primära arbetsredskap för att säkra att flygplan inte krockar på marken. Systemet är bara ett stöd, inget vi grundar våra lösningar på i dåligt väder.

Till nästa vår tas ett nytt system i drift. Det bygger i stället för radarsignaler på att både flygplan och fordon ska vara försedda med transpondrar. Det nya systemet, med det smidiga namnet A-SMGCS, kostar mellan 15 och 20 miljoner kronor.
- Det är väldigt avancerat och är oberoende av vind, väder och fukt, säger Anders Ledin.
Men det nuvarande markradarsystemet ska finnas kvar för att upptäcka oväntade saker på banorna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om