– Många har sina mobiler som ett slags husdjur. Det är viktigt för många barn att deras mobiltelefon är trygg under dagen. Så vi ser till att inget kan hända mobilen, och att det är lätt för barnen att kunna känna igen facket de har lämnat mobilen i, säger Josefinaskolans biträdande rektor Anders Hector-Stahre.
Han visar upp mobilhotellet som består av flera fack. Varje elev har klätt in sitt fack med tyg som är helt efter eget tycke. Han erkänner att många elever har svårt att acceptera förbudet. Och ju äldre barnen är, desto starkare är protesterna.
– Men det är därför vi har förbudet. Vi vet att ungdomar lätt tappar fokus. De blir ofta splittrade med telefonen tillgänglig.
Mobilförbudet startade som ett veckolångt försök för sex år sedan. Därefter gjorde eleverna en utvärdering.
– Många tycker att förbudet är kass. Någon elev har även skrivit "det är dåligt för då ägnar man sig bara åt skolarbete".
Och med en sådan utvärdering blev det klart för skolledningen att införa mobilförbudet för gott.
Endast ett tiotal av 220 elever är undantagna från regeln. Det rör sig om särskilda skäl.
Josefinaskolan, som är en Waldorfskola, har samma strategi som i andra länder med mobilfria skolor som i Frankrike, enligt biträdande rektorn.
– Vi har gjort en överenskommelse att pedagogen tar emot mobilen innan första lektionen börjar och lämnar ut den igen när dagen är slut.
Det handlar om cirka sju timmar, inklusive rast.
Är ni för stränga?
– Vi vet att barnen är utsatta på nätet. Det räcker att någon skriver något dumt och allt är förstört. Vi vill skydda barnen under deras arbetstid.
Liberalerna drev frågan om mobilförbud i januariavtalet, den skriftliga överenskommelsen mellan riksdagspartierna efter 2018. Nu pågår en utredning om en lagstiftning om mobilfria skolor från 2021. Utredningen ska redovisas i december.
Under tiden jobbar politiker i Sigtuna kommun med frågan.
– I juni tog vi beslutet att i nämnden förtydliga reglerna kring användandet av privata mobiltelefoner i skolan. Vi måste skicka signaler att det är en viktig fråga. Forskning visar att mobilfria klassrum ökar kunskapsresultaten.Det gynnar speciellt de elever som har det tufft, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Alla 15 kommunala skolor i kommunen har redan egna ordningsregler.