"Livsfara" med B-kort för lastbilar på Arlanda

Personer med bilkörkort ska få köra tunga lastbilar på Arlanda. Livsfarligt för dem som är på marken, säger flera anställda.

Gate gourmet har polisanmälts för att de vill att personer med vanligt bilkörkort ska köra tunga lastbilar på Arlanda. Ingen från företaget vill kommentera uppgifterna.

Gate gourmet har polisanmälts för att de vill att personer med vanligt bilkörkort ska köra tunga lastbilar på Arlanda. Ingen från företaget vill kommentera uppgifterna.

Foto: ANDREW STUART/tt

Sigtuna2021-01-06 12:04

Som UNT tidigare rapporterat har Transport stämt flygcateringföretaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen. Företaget är nu även polisanmält eftersom ledningen anser att chaufförer för tunga lastbilar inte längre behöver ha C-körkort.

Dan Holmberg, på Transport, är kritisk till företagets ansökan.

– Det här är livsfarligt för dem som jobbar på marken. När man ska vända ett flygplan är det otroligt många som rör sig runt planet. På kvällar och nätter är det både trångt och mörkt, säger Dan Holmberg, en av dem som lämnat in polisanmälan.

Gate gourmet har strypt sina lastbilar så att de bara går att köra i 30 kilometer i timmen. 

– Men om du stryper en tung lastbil då måste den byggas om mer för att få köras med B-kort, den får exempelvis inte vara ett lastfordon med höj- och sänkbar arbetsplattform, säger Dan Holmberg.

Flera anställda på Arlanda är oroliga.

– Även de som lastar bagage och fyller på flygbränsle tycker det känns obehagligt. Utöver att köra på folk så finns risk att någon backar in i ett flygplan, eller i en gate med passagerare, säger en chaufför.

Han tycker att det är märkligt att de under utbildningar med Swedavia under alla år fått höra att det är den svenska trafikförordningen som gäller även innanför grindarna.

– Hur skulle det ha kunnat ändrats nu?

Dan Holmberg säger att det blir oerfarna bilister med nytagna körkort som ska ratta de tunga lastbilarna.

– Bakgrunden är att företaget vill spara in det C-kortstillägg på 1 500 kronor per månad som chaufförerna har i dag. Men att ta in personer som bara har kört små personbilar, att köra en 3,5 ton tung bil med cateringsskåp i bak är väldigt dumt, tycker han.

Personalen ska få träna tio timmar i en körgård innan de får börja köra de tunga fordonen. 

– Personerna med B-kort ska sedan gå dubbelt med en chaufför i några dagar, men problemet är att det i lastbilshytterna inte finns plats för två personer, så det ser svårt ut att genomföra, säger Dan Holmberg.

Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, svarar UNT att det inte är tillåtet att köra tunga lastbilar med B-kort. Han vet däremot inte om det finns några särskilda regler på Arlanda.

– Men det är klart och tydligt att B-kort inte ger rätt att köra tunga lastbilar i Sverige, inte ens om fordonen är strypta eller ombyggda, säger han.

Gate gourmet har valt att inte svara på kritiken.

Karta: Stockholm Arlanda Airport
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!