Ledsagning på Arlanda stoppas
Handlingbolaget Nordic aero på Arlanda har låtit ramppersonal ledsaga resenärer ut till flygplanen trots att fordon ute på plattan kör för fort och inte respekterar gällande hastighetsbegränsningar.Nu har Arbetsmiljöverket stoppat all ledsagning tills dess att företaget åtgärdar bristerna.
Högsta tillåtna hastightet på körbanan mellan terminalen och de regionala flygplanens uppställningsplats är 15 km i timmen. Däremellan finns övergångsställen för ledsagning.
Inom loppet av 36 timmar inträffade fyra allvarliga tillbud med fordon som inte respekterar trafikreglerna.
Omedelbart förbud
Bland annat hade två bussar kört rätt genom en grupp resenärer i hög hastighet vid ett övergångsställe, dock utan att någon kom till skada.
— Jag kan inte garantera mina medarbetares säkerhet, säger huvudskyddsombudet i sin brevväxling med Arbetsmiljöverket.
Arbetsgivaren godtog inte åtgärden och bad att få stoppet prövat.
Efter en inspektion med en av Arbetsmiljöverkets handläggare, bekräftades missförhållandena och ett förbud med omedelbar verkan infördes med stöd av arbetsmiljölagen.
Bommar eller signaler
Nu måste arbetsgivaren åtgärda bristerna vid tre gater på terminal tre. Bland annat måste bommar eller ljussignaler sättas upp vid övergångsställen.
Det är Luftfartsverket som har det yttersta ansvaret för trafiken på airside. Nordic aero har bett att LFV presenterar en lösning på problemet.
— Tillsvidare parkerar flygplanen på andra uppställningsplatser, säger Per Lindgren, chef på airside safety, LFV.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!