Fortsatt missnöje med hemvården – "stressad personal"

Sava Paskota har under en längre tid varit kritisk till hur hemtjänsten utförs. Han menar att personalen ofta är stressad och kommer försent.

Brukaren Savat Paskota riktar kritik mot AdeoCare.

Brukaren Savat Paskota riktar kritik mot AdeoCare.

Foto: Martin Nilsson

Sigtuna2021-09-21 19:00

UNT har tidigare rapporterat om Sava Paskota och hans fru som menar att personalen från vårdbolaget inte hinner med. Nu över ett halvår senare, berättar Sava att han inte sett någon förändring. Personalen är, enligt honom, stressad och kommer för sent. Senaste tillfället problem uppstod för honom och hans hustru var under en helg i första halvan av september. Då kom sköterskorna för sent och en kvinna som besökte paret under fredagskvällen hade jobbat dubbla pass och var enligt Sava helt utmattad. 

– En vårdare var på toaletten och tog hand om min fru. Plötsligt hörde jag ett ljud. Sköterskan hade ramlat ihop och min fru försökte dra upp henne, säger han.

Sava Paskota och hans hustru, som har AdeoCare som hemomsorgsutförare, har sedan tidigare haft problem med vårdbolaget.

– Min fru har kraftig Parkinson. Hon klarar inte av när personalen stressar på kvällen och inte kan jobbet. Hon blir orolig, gråter och vill gå upp på nätterna. Då blir jag också orolig och går upp för att lugna ner henne, sa Sava Paskota i en intervju i februari.

Efter en stroke har han svårt att hitta orden. Han kan inte heller skriva för att klaga på det han anser är fel. Men han har åsikter om vad som är fel i vårdprocessen och på ett block har han skrivit upp på ett schema som ska passa hans frus schemalagda rehab.

När personal tidigare kom för sent på kvällarna så vill en del ge hustrun kortare tid än de 30 minuter per kväll som kommunen beviljat för intimhygien, sänggående med mera. Personalen arbetar numera bara till 22.30, tidigare slutade de 23.30.

I februari skrev UNT om kritiken mot AdeoCare. Det var från 1 april 2020 som AdeoCare AB och Olivia hemomsorg AB tog över hemtjänsten i Sigtuna kommun. UNT hade då sedan tidigare rapporterat om brister. Flera brukare klagade på bristande ordning, planering och respekt sedan privatiseringen av hemtjänsten i kommunen. Möjligheten att välja utförare fanns dock inte, utan skulle finnas från och med våren 2021.

Patrick Livijn som är vd på AdeoCare berättar att de vidtagit åtgärder sedan kritiken i februari, men att hemtjänsten tampats en del med coronapandemin.

En brukare vi varit i kontakt med säger att personalen är stressad, hur ser ni på det?

– Vi jobbar med det. Vi har tagit in en coach som ska verka för en bättre arbetsmiljö. Hemtjänsten kan uppfattas stressig för vissa och inte minst under en pågående pandemi. Att jobba med stresshantering och arbetsmiljön är ett långsiktigt arbete.

– Just nu har det varit pandemi där såklart stort fokus har legat på att tillgodose våra kunder ett smittfri hemtjänst. Pandemin har också lett till hög sjukfrånvaro, omkring 20 procent löpande, vilket i sin tur gör att det är en pressad bemanningssituation.

Brukaren säger även att personalen kommer för sent?

– Det är svårt att kommentera, men personalen ska vara i tid. Om man kommer sent eller gör en förändring i schemat, så ska man höra av sig till kunderna i förväg. 

I det här fallet kom skötaren, 40 minuter för sent, hur ser du på det?

– Det låter inte alls bra. Ifall man vet att man kommer komma sent till planerat kundbesök ska man höra av sig innan. Ifall det är mycket sent ska man försöka hitta en ersättare som kan utföra insatsen. 

Har ni vidtagit några åtgärder sedan klagomålen i februari?

– Det gör vi hela tiden, vi tar kontakt med kunderna och lyssnar på dem, för att göra schemaändringar. Vi har anställt mer administration som ska förbättra schemaläggningen och vi har gjort en uppföljning av detta med både personal och kunder. Biträdande enhetscheferna har morgonmöten med personalen där dagens schema gås igenom.

Hur ser ni på att ni fortfarande får kritik?

– Det är väldigt tråkigt. Vi försöker tillgodose alla kunders förväntningar.

Vi har varit fått höra att en sköterska ramlat ihop av utmattning under ett besök, hur ser ni på det?

– Det är inget som kommit till vår kännedom. Om det sker är det såklart mycket allvarligt.

Sköterskan ska ha varit utmattad efter att ha jobbat dubbla pass, hur ser du på det?

– Under pressade situationer kan det vara pressade pass. Men vi är väldigt tydliga med arbetsmiljön. Det kan hända vid sjukfrånvarotoppar, att man jobbar dubbla pass, men då ska man ha raster enligt avtal, säger Patrick Livijn. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!