De misstänksamma blickar som i dagarna har riktats mot landets tre riksinternatskolor har även drabbat elever och lärare här.
Skolchefen Kent Edberg och elever vi stöter på utanför de anrika byggnaderna tycker att mycket av det som skrivs i medierna just nu om deras skola är orättvist. Samtidigt säger Kent Edberg att han inte kan garantera att ingen pennalism eller mobbning förekommer här.
– Någon garanti kan jag aldrig ge, eftersom det vore dumt att tro att vuxna kan se allt på en skola. Men jag kan garantera att vi agerar om vi får kännedom om exempelvis översitteri eller annan kränkande behandling. Det känns som om vi genom vårt mångåriga arbete med värdegrundsfrågor får reda på det mesta som händer bland eleverna, säger Kent Edberg.
Men hur fungerar egentligen en riksinternatskola och vad är det för något?
Kent Edberg berättar att skolans huvuduppdrag är att ta hand om och utbilda svenska näringslivets barn och barn till anställda på utrikesdepartementet. Hit kan även andra ungdomar söka som dagelever.
– 160 av våra 490 elever är internatelever i högstadie- och gymnasieålder som bor och studerar här när deras föräldrar arbetar utomlands, säger Kent Edberg.
Exempelvis har både kungen och Olof Palme gått på SSHL. Den stora skillnaden mot andra skolor är att skolans personal har ansvar för internateleverna även på eftermiddagar och nätter. På de tio elevhemmen bor 25 elever per hem och här finns fyra så kallade hemföräldrar på varje hem.
– Vi driver även föreningar och internationella hjälpprojekt som eleverna kan engagera sig i på fritiden, säger Kent Edberg.
De tre skolorna SSHL, Grennaskolan och Lundsbergs skola har fått sin ställning som riksinternat genom ett beslut från den förra regeringen.
– De kom fram till att det svenska samhället och myndigheterna har behov av skolorna. De kom också fram till att vi gör ett bra jobb, säger Kent Edberg.
Han välkomnar den tillsyn som Skolinspektionen gjorde häromdagen av SSHL med anledning av det som upptäckts på Lundsbergs skola. Efter Skolinspektionens besök fick han en första muntlig redogörelse. Enligt dessa uppgifter hittade Skolinspektionen inte några större fel på värdegrundsarbetet eller elevernas känsla av trygghet. Men på SSHL finns ett par mindre subkulturer som skolan arbetar med.
– Vi hoppas att den skriftliga rapporten inte kommer innehålla något som vi inte själva har upptäckt, säger Kent Edberg.
Han tror att Sigtunaskolan kommer att klara sig bättre i granskningen än Lundsberg, eftersom det är vuxentätt här med engagerad personal, och för att personalomsättningen är låg.
Skolan har också en utvecklad elevdemokrati, enligt Kent Edberg. Här finns, förutom ett vanligt elevråd, ett så kallat prefektkollegium bestående av elever från varje elevhem.
– Tio procent av skolans elever får varje år en ledarskapsutbildning. Vi poängterar att det är de vuxnas ansvar att agera om någon elev gör fel, samtidigt är eleverna våra ögon och öron eftersom vi vuxna inte kan se allt, säger Kent Edberg.
På frågan om elever som bor långt i från sina föräldrar och har höga krav på att lyckas, är sämre på den sociala biten, svarar han:
– Våra elever är många gånger väldigt studiemotiverade och är vana att ta hand om sig själva, men det är klart att vissa också är lite vilsna.
Vad gör ni om en elev inte sköter sig?
– Om det gäller mobbning så blir eleven suspenderad i några dagar för att prata igenom saken med sina föräldrar. Sedan har vi djupgående samtal med både den som mobbar och den som utsatts. Om det gäller våld så polisanmäler vi. Vill en elev ändå inte följa våra regler så är vi tvungna att relegera. Vårt ansvar för att se till att miljön för alla elever är bra, är större än på andra skolor eftersom våra elever vistas dygnet runt här och därför är mer utlämnade.
"Kritiken känns orättvis"
Det våld och maktbruk som upptäckts mellan elever på Lundsbergs skola i Värmland har fått följdverkningar för Sigtunaskolan humanistiska läroverket i Sigtuna (SSHL).
Här känns det jättetryggt, säger eleven Rasmus Bender, här tillsammans med Erik Pousette och Pierre Herren.
Foto: Hans E Ericson
Regeringen vill ändra reglerna
Skolminister Jan Björklund (FP) vill göra förändringar i regelverket inför 2013 vad det gäller statliga ersättningar till skolorna. Han vill även göra det förbjudet för riksinternaten att ta ut avgifter för undervisningen. Liksom andra skolor i Sverige bör även dessa vara avgiftsfria när de tar emot ett statligt bidrag, enligt Björklund.
Kent Edberg säger att dagens bidrag gör det möjligt för SSHL att nå upp till den nivå som Björklund efterfrågar i dagens skolor, det vill säga utbildning i små klasser med hög lärartäthet och bara behöriga lärare.