Många remissinstanser, regionstyrelser med flera är intresserade av att tycka till om Arlandas ansökan om nytt miljötillstånd. I höst ska Mark- och miljödomstolen pröva om dagens miljövillkor blir kvar eller om Arlanda kan få ett nytt tillstånd. I de nuvarande regeringsvillkoren blir det bland annat förbjudet att flyga över Upplands Väsby tätort 2018, oavsett höjd eller buller.
– De villkor som gäller i dag riskerar att lägga sig som en våt filt över Arlanda. Ingen tillväxt kan ske och inga nya flyglinjer kommer att kunna utvecklas. Därför behöver vi få ett nytt miljötillstånd, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia.
Under tisdagen skickade Naturvårdsverket in sitt yttrande om Swedavias ansökan till nytt miljötillstånd. Till skillnad mot Swedavia anser Naturvårdsverkets företrädare att verksamheten på Arlanda bör kunna kombineras med samma begränsningar som i dag.
Naturvårdsverket skriver att Swedavia i det stora hela sköter dagens miljöreglering bra, men bolaget kritiseras för att man i ansökan inte har med fler villkor och konkreta gränsvärden, utan mer talar om handlingsplaner och att man ska använda bästa möjliga framtida teknik.
”Vi anser att det sökta tillståndet alltför mycket öppnar upp för fria tolkningar” står det i Naturvårdsverkets yttrande. Bland annat vill Naturvårdsverket att flygplanen inte ska få lämna flygvägarna runt Arlanda förrän ljudet minskat till 60 decibel på marken och att byggnader som exponeras av buller högre än 55 decibel utomhus ska bullerisoleras.
Klas Nilsson säger att Swedavia vill ha flexibla flygvägar för att kunna köra mer miljövänligt.