Kommunvägledares tips "Lyssna och ta folk på allvar"

Sigtunas kommunvägledare är uppskattade av invånarna.

Anna Segerljung Hägg, en av kommunens 15 kommunvägledare. "Invånarna är oftast väldigt trevliga.Om någon är upprörd, tar jag mig tid att lyssna och försöka förstå. Allt går kanske inte att lösa, men mer än hälften är vunnet bara av att lyssna och ta personen på allvar" säger hon.

Anna Segerljung Hägg, en av kommunens 15 kommunvägledare. "Invånarna är oftast väldigt trevliga.Om någon är upprörd, tar jag mig tid att lyssna och försöka förstå. Allt går kanske inte att lösa, men mer än hälften är vunnet bara av att lyssna och ta personen på allvar" säger hon.

Foto: Sigtuna kommun

Sigtuna2021-05-02 14:00

2017 öppnade Sigtuna kommun sitt första kontaktcenter. Målet: skapa ett bättre bemötande av dem som kontaktar kommunen. Och nu finns Sigtuna kommun med bland de tre företag och organisationer som förbättrat sig mest under 2020 jämfört med 2019. På första och andra plats finns IP Only och Nacka Energi enligt Brilliant Awards.

Mätningen gjordes genom att fråga kunderna om engagemang, nöjdhet, svarstid, lösningsgrad med mera.

– Vi kommunvägledare måste ha lite koll på allt, från frågor som rör barnomsorgen till snöröjning, säger Anna Segerljung Hägg som arbetar i Drakegårdens kontaktcenter.

Hennes bästa tips för hur man bemöter arga personer är att lyssna och att försöka förstå den som ringer.

– Men de flesta som ringer är väldigt trevliga

Karta: Sigtuna kommun
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!