– Flygplatsen är gammal och det är för litet. Det är för trångt. Då fungerar flödena sämre och det blir som i somras, kaos, säger Petri Perälä, ombudsman för Transportarbetarförbundet.
Han organiserar lastare, flygmekaniker, fraktare och flera andra yrkesgrupper på Arlanda. De tycker att de senaste årens diskussioner om att bygga ut Arlanda nu måste leda framåt då flygplatsen blivit för liten i förhållande till hur många som reser.
Men även om det finns en majoritet i riksdagen för att bygga ut kapaciteten på Arlanda, har samarbetspartierna ännu inte sagt något om hur det ska gå till eller hur de ser på Arlandautredningen. I Tidöavtalet står att Bromma flygplats ska vara kvar och att inget beslut kommer fattas under de kommande fyra åren om att lägga ner flygplatsen. Däremot nämns inte Arlanda, inte heller i regeringsförklaringen eller budgeten.
– Får vi inte ett besked snart finns risk för att vi hamnar i ett läge där Arlanda har för låg kapacitet. Det gör det svårare för våra medlemsföretag att resa till och från Stockholm, säger Carl Bergqvist, analytiker vid Stockholms handelskammare.
Han tror ändå att det finns en politisk enighet om att fortsätta i de spår som Arlandautredaren föreslog och tycker att beslutet att behålla Bromma är klokt.
– Ska det vara möjligt att lägga ner Bromma måste Arlanda först byggas ut och få ökad kapacitet, säger han.
Utredningen föreslog förutom utbyggnad av terminalerna även satsningar på kollektivtrafiken till och från flygplatsen och på fossilfritt flygbränsle. Hur det blir med det är alltså fortfarande oklart. Men kraven på förändringar finns kvar, inte minst från de som arbetar på flygplatsen.
– Vi håller på att ta upp nu inför förhandlingarna med Swedavia de problem vi ser på flygplatsen och som påverkar vår arbetsmiljö, säger Petri Perälä, på Transportarbetarförbundet.
De vill att terminalerna byggs ut för att ge mer arbetsytor, att det byggs ett nytt system för att hantera bagage, och att kollektivtrafiken till och från flygplatsen byggs ut och blir bättre.
– Det är många som slutar vid ett på natten och då har sista pendeln gått. Det är nästan omöjligt att åka kollektivt, säger Jonas Morin, studieorganisatör.
I oktober gick remisstiden ut för Arlandautredningen. Enligt ansvarige ministern, Andreas Carlsons (KD) pressekreterare inväntar man nu beredningen i regeringskansliet.