Hustru till covidsjuk: "1177 vägrar lyssna på anhöriga"

”Jag fick ringa flera gånger, vädja och bråka, innan de lyssnade på oss.” Det berättar en kvinna som ringde 1177 när hennes man blivit svårt sjuk.

"Jag känner mig kränkt som medborgare när de inte lyssnar på oss anhöriga, som känner patienten bäst och vet hur de brukar vara"  säger kvinnan som nu har anmält 1177 till IVO (Inspektionen för vård och omsorg).

"Jag känner mig kränkt som medborgare när de inte lyssnar på oss anhöriga, som känner patienten bäst och vet hur de brukar vara" säger kvinnan som nu har anmält 1177 till IVO (Inspektionen för vård och omsorg).

Foto: Mia Karlsvärd

Sigtuna2021-06-03 19:00

Märstabon är en av flera som tycker att de har bemötts illa av personalen på telefonrådgivningen i Stockholms län. Kvinnan har nu anmält 1177 till Inspektionen för vård och omsorg.

– Först gav de min mamma ett råd som kostade min pappa livet. Sedan vägrade de att kontakta ambulansen när min man blev svårt sjuk. Jag har inget förtroende kvar för 1177, säger kvinnan.

undefined
"Jag känner mig kränkt som medborgare när de inte lyssnar på oss anhöriga, som känner patienten bäst och vet hur de brukar vara" säger kvinnan som nu har anmält 1177 till IVO (Inspektionen för vård och omsorg).

I slutet av april åkte hennes föräldrar till sitt sommarställe på en ö. Några dagar före det hade fadern fått sin första spruta mot covid-19.

– Pappa blev sjuk och mamma tyckte att han skulle följa med hem så att de hade närmare till sjukhus. De ringde 1177 för att få råd och då lyssnade ingen på vad mamma sa om symtomen, utan de tyckte att pappa kunde ligga kvar själv på soffan.

Men fadern blev sämre och ingen hjälp hann nå honom förrän det var för sent.

– Hade de lyssnat på mamma så hade de kanske sagt att de skulle åka hem för säkerhets skull. Men nu lyssnade pappa hellre på ”experterna” på 1177.

Efter den chocken blev Märsta-kvinnans familj sedan smittad av covid-19. Hennes man ligger nedsövd i en respirator sedan nästan två veckor tillbaka.

– Jag ringde tre gånger till 1177 innan vi fick hjälp. De sa bara att min man skulle dricka vatten och ta alvedon. Problemet var att jag och barnen också var sjuka så vi fick inte åka in till sjukhuset med min man som hade hög feber och svårt att äta, dricka och sova i två veckor.

När kvinnan ringde till 1177 krävde de varje gång att få tala med hennes man.

– Den sista dagen var han så förvirrad att han trodde att han skulle till jobbet, trots hög feber. Den dagen sa jag till 1177 att jag inte orkade med oron längre, att jag inte kände igen min man. Då svarade sjuksköterskan: ”Är det du eller din man som behöver hjälp, jag kanske ska ta bort hans personnummer?”

I slutet av samtalet trodde rådgivaren till slut på kvinnan då det märktes att maken inte kunde svara på vardagliga frågor.

– Då skickade de en ambulans, men ambulansen kom fram först efter 50 minuter till Märsta.

Vid det laget var den 53-årige fyrabarnsfadern så dålig att han var blå om läpparna och bara hade 44 procents syresättning. Ambulansvårdarna satte in syrgas och ringde efter en till akutbil med mer utrustning.

– Ambulansvårdarna sa att 1177 hade gjort fel.

Rådet som alla med covid-19 får är att inte åka till vårdinrättningar utan att ringa först. Detta för att inte smitta andra. På 1177.se står att sjukvårdsrådgivningen kan bedöma symtom per telefon och hjälpa till med var svårt sjuka ska söka vård.

Men kvinnan i Märsta kommer aldrig ringa dit igen.

– Jag gjorde som de sa och lät bli att ringa 112. Men nu är mitt förtroende för 1177 slut. Hade min man fått hjälp andra gången jag ringde, hade han inte hamnat i respirator, en vård som förutom det personliga lidandet, är mycket dyr för samhället.

Hon anser att problemet är att sjukvårdsrådgivarna hela tiden kräver att få prata med den som är svårt sjuk.

– Min man var så sjuk och svag att han hade tappat verklighetsuppfattningen. På deras frågor svarade han bara att han inte kunde sova. Jag känner mig kränkt som medborgare när de inte lyssnar på oss anhöriga, som känner patienten bäst och vet hur de brukar vara.

UNT har sökt 1177 för att få svar på kritiken, men ingen har ännu återkopplat. 

Råden från 1177.se

Så här står det på 1177.se om hur den som blir sjuk i covid-19 ska bete sig:

Om någon är akut sjuk och det är stängt på vårdcentralen eller den jouröppna mottagningen, sök vård på en akutmottagning.

Men om du är smittad av covid-19 och behöver vård så ring först. Det är för att undvika att smitta andra.

Ring telefonnummer 1177 om du behöver sjukvårdsrådgivning. Då kan du få hjälp att bedöma symtom eller hjälp med var du kan söka vård. Ring 112 vid livshotande tillstånd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!