Efter att ha fått alltfler samtal från bekanta och vänner som suttit och väntat på hemtjänsten bestämde sig Maud Werner för att undersöka hur många rapporter om avvikelser som görs. Det visade sig att det under förra året kom in 332 rapporter om avvikelser i de två företag som sköter hemtjänsten. I år är antalet rapporter redan upp i 255 stycken och det från 455 brukare totalt i kommunen.
– Jag fick mina farhågor besannade. Jag har ju hört mycket från vänner och bekanta. Och mörkertalet är stort, det är många som inte själva kan eller orkar anmäla, säger hon.
Oftast handlar det, berättar de gamla, om hemtjänstpersonal som är försenad, som inte stannar så länge som avtalat eller låter bli att göra vissa saker som de enligt avtalet ska göra, helt enkelt för att det inte finns tid.
– De sitter och väntar och ängslas, undrar "kommer det någon?". En del behöver hjälp att få i sig mat eller mediciner i rätt tid. Ibland har det varit så att man ska iväg på sjukresa och då blir den försenad. Vissa behöver hjälp med påklädning. Det gjorde mig ledsen att se att de blir behandlade så här. De är hjälplösa.
Hon kontaktade kommunen och fick veta att hon skulle rapportera alla avvikelser. Sedan i slutet av maj har det blivit fyra rapporter om ett 20-tal incidenter. Men det har blivit bättre.
– Ja, men det sker väl på någon annans bekostnad, säger hon torrt.
Nu i valrörelsen är hemtjänsten en av de mest debatterade lokala frågorna. I en insändare i förra veckan på Märsta.nu vittnar en anställd inom hemtjänsten om många timanställningar, outbildad personal med låg kunskap om omvårdnad, lågt engagemang och illa fungerande transportmedel.
Förra året rapporterade UNT om liknande incidenter med personal som dök upp sent och gick för tidigt, inte förstod vad de förväntades hjälpa till med, eller som stressade brukare. En brukare upptäckte då att personal som varit där i sex timmar senare fakturerade kommunen för 20 timmar.
Då sa Josefin Brodd (M) att ett första steg för att få mer nöjda brukare var att privatisera hemtjänsten och att kommunen har ”långtgående möjligheter att följa upp verksamheterna och begära åtgärder om så behövs”.
I dag är Kerstin Eriksson (KD) ordförande i nämnden. Hon vill först göra klart att en avvikelserapport inte behöver vara något negativt.
– En avvikelse är något som vi uppmuntrar. Vi tycker det är bra att det kommer in en avvikelse. Det är personalen som gör dem. Det här visar inte på brister på det sättet utan på en öppenhet i organisationen. Man ser vad som är fel, så att man kan göra om.
Hon har inte hört om att brukare eller anhöriga skickat in avvikelserapporter.
Men vad har kommunen gjort när det gäller den kritik och de brister som har lyfts fram?
– Vi har kontinuerliga uppföljningar. Det är en upphandling där det finns ett antal kvalitetsmått som man följer upp.
Hur då?
– Jag vet inte hur det görs men vi får regelbundet utvärderingar. Våra tjänstemän är i kontinuerlig kontakt med företagen. Jag säger inte att det är bra. Men det är viktigt att man hanterar de här siffrorna med varsamhet, säger hon.
Maud Werner blir förbluffad över att höra svaret. Det var tjänstemännen som sa åt henne att anmäla eftersom det då skulle nå politikerna om företagen inte gjorde vad de skulle.
– Enligt Eriksson är det tydligen "ju fler avvikelserapporter desto bättre hemtjänst!" Det talar för sig själv att man säger något sånt, säger hon.