Turismbolaget ägs i dag av nio företag och av Sigtuna kommun. Flera av de stora hotellen är i dag inte aktiva i arbetet, medan andra företag, utanför besöksnäringen, knappt kommer ihåg längre varför de är delägare.
– Styrelsen tog ett beslut före jul om att Destination Sigtuna ska samarbeta mer med kommunens näringslivsenhet och jobba mer strategiskt. Det här är också en trend vi ser i Sverige. Det finns framgångsrika exempel i bland annat Uppsala och Stockholm, säger Annika Bröms, som tidigare var Stockholms regionchef på Svenskt Näringsliv.
Nu fortsätter hon som näringslivschef i hemkommunen, parallellt med det nya uppdraget som vd i Destination Sigtuna.
Destination Sigtunas huvuduppgift är att marknadsföra och utveckla besöksnäringen i Sigtuna kommun. Just nu pågår den politiska processen kring att skapa ett helägt kommunalt bolag. Sedan januari är Olov Holst (M) ordförande och Marie Axelsson (S) vice ordförande.
Enligt de nya ägardirektiven ska bolaget framöver arbeta med att skapa ett starkare varumärke för kommunens besöksmål, öka omsättningen från privatresenärer, ta ökade andelar från mötesmarknaden samt öka engagemanget och finansieringen från företagen i besöksnäringen.
Varför ska kommunen äga hela bolaget?
– Man kommer mycket närmare kommunens arbete, klipper ett steg, får större synergier och bättre synkning med kommunens övriga förvaltningar och företag, säger Annika Bröms som även är känd bland ortens hockeyfantaster eftersom hon är engagerad i Wings HC och är en av spelarna i Wings Ladies.
Hon menar att besöksnäringen är en så stor del av näringslivet att det blir större effekt om man involverar alla företag i kommunen då man exempelvis arbetar med kompetensförsörjning eller andra aktuella frågor.
– Och vill vi att det ska bli ett större engagemang kan vi inte bara jobba vidare som vi gör, utan vi måste jobba mer strategiskt, exempelvis med frågorna var vi vill vara på längre sikt och hur vi kan nå fler besökare, säger Annika Bröms.
Destinationens tidigare styrelseordförande Björn Jonzon, är inte sur för att bli petad från ordförandeposten.
– Nej, jag tycker det är spännande att bolaget ska jobba mer strategiskt. Det känns jätteroligt att det ska tas ett större tag med destinationen som ihop med kommunens näringslivsenhet blir väldigt starka när det gäller att utöka besöksnäringen i Sigtuna, säger Björn Jonzon som är vd för Stora Brännbo, ett av de hotell som berörs av omorganisationen.
Att satsa på besöksnäring tillhör inte kommunernas kärnuppdrag som exempelvis skola och äldreomsorg, men Annika Bröms menar att det indirekt hänger ihop eftersom fler arbetstillfällen ger mer skatteintäkter till kärnverksamheterna.
– Man kan se det så att det är bra att kommunen tar ansvar för besöksnäringen eftersom den är så viktig för kommunen och invånarna. Många får ju sitt första jobb inom just besöksnäringen.
Är ni glada för att flygtrafiken nu börjar återhämta sig?
– Ja, att flyget återhämtar sig skapar unika förutsättningar för vår kommun att ta ännu större del av de besökare som kommer till Sverige. Men under pandemin fick vi mer inhemsk turism än tidigare. Så trots att det var svårt med två näringar i kommunen (flyget och besöksnäringen) som drabbades samtidigt, så blev det också en möjlighet att bredda utbudet, säger Annika Bröms.