Det var 1 april förra året som AdeoCare AB och Olivia hemomsorg AB tog över hemtjänsten i Sigtuna kommun. UNT har tidigare rapporterat om brister. Nu hävdar personal och brukare att hemtjänsten blivit ännu sämre, något som tillbakavisas av Olivia hemomsorgs vd.
– De har tagit bort tiden det tar för personalen att gå eller åka mellan oss som har hemtjänst. På så sätt blir tiden hos varje person kortare än det kommunen betalar för och som vi har rätt till, säger Benjamin Wallin, som har Olivia hemomsorg.
Han är upprörd dels över hur personalen har det, dels över att han anser att bolaget fuskar och skor sig på kommuninvånarnas skattepengar.
– Jag har bland annat anmält brandskyddet och arbetsmiljön i personalens lokal. De trängs i en källarlokal med en blockerad brandutgång och har ingen möjlighet att hålla corona-avstånd, säger Benjamin Wallin.
Han har hos kommunen fått ut siffror på hur mycket Olivia fakturerar för att någon ska följa med honom ut.
– Förra månaden utnyttjade jag exempelvis bara 6 timmar men de hade fakturerat kommunen för hela 20 timmar.
Kontrollerar inte kommunen företagen?
– Tyvärr är vi för få som klagar. Problemet är att många är så sjuka att de inte orkar eller våga klaga. Många känner inte heller till sina rättigheter, säger Benjamin Wallin och lägger till att det fortfarande finns vissa personer som gör ett mycket bra jobb.
Även personal hävdar att företaget på ett rutinmässigt sätt fuskar med tidsrapporteringen till kommunen.
– Vi blippar vår mobil mot en station hos brukarna när vi kommer dit och när vi går därifrån. Men efter det sitter en teamledare varje måndag och korrigerar manuellt så att brukartiden ”stämmer” med den tid som brukarna har fått beviljad av kommunen.
Sigtuna kommun svarar att uppgifterna är nya för dem.
– Om våra invånare inte får det de beviljats, samtidigt som skattepengar går till att betala leverantörer mer än vad de utfört, är detta mycket allvarligt. Vi måste i sådana fall fundera över och undersöka hur det går att säkerställa att det inte fuskas, svarar Marie Lundqvist, tf förvaltningschef på äldre- och omsorgsförvaltningen, bland annat.
Josefin Brodd (M), ordförande för äldre- och omsorgsnämnden, svarar att kommunen under många år har haft en brukarnöjdhet som är under riksgenomsnittet.
– Det vill vi förändra. Att låta de privata utförarna ta över driften av hemtjänsten var ett första steg. Under 2021 kommer arbetet med att öka brukarnöjdheten vara prioriterat. Kommunen och utförarna har ett bra samarbete och har identifierat utvecklingsområden att arbeta med.
Vad kan kommunen göra om utförarna inte följer avtal?
– Kommunen har långtgående möjligheter att följa upp verksamheterna och att begära åtgärder om så behövs.
Åsa Walderik, vd på Olivia hemomsorg, svarar att de arbetar som man ska med arbetsmiljön och att medarbetarna i Sigtuna upplever ett stort engagemang.
”Vi har identifierat vissa områden vi behöver utveckla och påbörjat förändringar i verksamheten. Vid verksamhetens övergång hade vi tillfälliga lokaler i väntan på de permanenta lokalerna, som vi nu har tillgång till och utformar tillsammans i verksamheterna.” skriver Åsa Walderik.
Angående misstankarna om fusk svarar hon:
”Vi har nolltolerans mot alla typer av fusk och lagbrott för dem som på ett eller annat sätt företräder bolaget. Vi har kontrollrutiner som är mycket noggranna."