Biobränsle en del i jakten på mindre utsläpp

Arlandaföretagen vill ställa om. Med hjälp av biogas-, el- och vätgasflygplan vill man gå mot en grönare verksamhet. Samtidigt vill de att resandet ska öka.

Här tankar Kim Olsson flygplanet med biobränsle på Arlanda.

Här tankar Kim Olsson flygplanet med biobränsle på Arlanda.

Foto: Angie Gray

Sigtuna2021-11-19 06:00

Under onsdagen samlades folk från flera företag ute på en av Arlandas landningsbanor för att bevittna när Swedavia lät visa hur en tankning av en Boeing 787 Dreamliner med ett bränsle som delvis bestod av biobränsle går till.

För andra året i rad har Swedavia, som driver landets flygplatser, bjudit in offentliga sektorn och näringslivet att delta i en samordnad upphandling av bioflygbränsle. Syftet från Swedavias sida är att företag och organisationer ska ges en möjlighet att minska klimatpåverkan från sina tjänsteflygresor

 En av dem som var på plats var Lena Wennberg som är chef för avdelningen Hållbar utveckling på Swedavia. 

undefined
En av dem som var på plats var Lena Wennberg som är chef för avdelningen Hållbar utveckling på Swedavia.

– Jag är ju chef för hållbar utveckling, men jag älskar också att resa. Vi vill ju att utsläppen ska minska men inte resandet, säger hon.

 Genom en slang kopplad till en tankbil kan drivmedlet som är framställt av blandat annat frityrolja och slaktavfall tankas in i ett av planets ena vingar. Tankbilar används i några av fallen, men det vanligaste på Arlanda är annars att en slang kopplas till ett underjordiskt system, som finns under flygplatsen.

undefined
Tankbilen i aktion.

Swedavia har upphandlat biobränsle sedan 2016. Med start 2019 har Swedavia börjat bjuda in andra aktörer att delta i en gemensam upphandling av biobränsle. Swedavia har idag avtal för att tanka med biobränsle med sex bolag. Bränslet levereras av en extern leverantör och produkten tillverkas av ett företag i Finland. Den transporteras till Gävle för att sedan blandas med fossilt bränsle. Sen körs det med tåg till Brista där det går igenom ett rör till flygplatsen. 

– Vi vill i framtiden även kunna flyga elflygplan över kortare sträckor, men vi tittar även på sikt på möjligheten att flyga med vätgasflygplan. 

undefined
Under onsdagen tankades en Boeing 787 Dreamliner med biobränsle.

Den gröna omställningen ses i vissa sammanhang som ett föredöme för andra länder och snart ska Swedavia tala i FN-sammanhang om hur just de ställt om. 

Vad kostar det att göra en grön omställning för en flygplats?

– Talar vi för hela flygbranschen inklusive flygbolagen så rör det sig om miljardbelopp.

Är de mål ni satt upp realistiska?

– Ja absolut. Flygets omställning pågår för fullt, med målet att allt flyg som startar från Sverige ska vara fossilfritt 2045, säger Lena Wennberg.                                                                                     

undefined
Vanligtvis tankas flygplanet från marken, men ibland tankas bränslet även in från en tankbil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!